Vampyrbiten.

Jag blev vampyrbiten redan som ung, när det kommer till litteratur då. Jag har alltid varit otroligt fascinerad av myter och en av de varelserna som bitit sig tag och fastnat i mitt tycke är verkligen vampyren. Eftersom jag läser till svensklärare, valde jag att läsa en litteraturkurs på distans i somras bredvid jobb, och det blev vampyrberättelser. I kursen ingick både film, fack- och skönlitteraturen, och jag tänkte bara snabbt redogöra för den skönlitterära delen, vilket främst blev min sommarläsning.

Först och främst läste vi en ganska självklar klassiker. Bram Stokers Dracula. Jag har en version från 2008.

Dracula innehåller en litterär vampyr som är så kallad klassisk och mytisk, och det är en bra bok att ha som utgångspunkt i vampyrlitteraturen som egen genre under övriga genrer…

Det är betydligt mindre mytiska vampyrer i både the Vampire Tapestry, min från 1980 så långt jag kan utläsa. Suzy McKee Charnas är författaren bakom den. Samma sak gäller Stephenie Meyers Twilight och även  John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in. Mina är från 2005, respektive 2004.

En vampyrs bekännelse av Anne Rice, innehåller ganska klassiska och mytiska vampyrer, men här är det intressanta fokuset en vampyrs tankar, etiska dilemman och livsfrågor som är det mest centrala.

Enligt litteraturforskare är vampyren lockande för oss människor, främst för att varelsen erbjuder både igenkänning och distans. Det kan mycket väl stämma. Men sedan vet ju också jag, att det inte bara är så att människor är lika förälskade i vampyren eller vampyrlitteratur som jag är. Jag har flera vänner och bekanta som tycker det är befängt att läsa om verkligheter och varelser som inte finns. Men jag kommer alltid känna mig lika lockad, förälskad och begaistrad!

Det var dessutom Låt den rätte komma in som öppnade mina ögon för Ajvide Lindqvist som författare. Jag läste boken hösten 2009 i en annan litteraturkurs som behandlade skräck och gotik och tyckte helt klart att boken innehöll en del helt oväntade vändningar. Det tog mig ganska mycket med storm.

Annars har jag nämnt Guillermo del Toro och Chuck Hogan förut, författarna bakom Släktet och Förgörelsen. Jag snubblade på serien mest av ren tur, när jag gått med i en internetbokklubb och det första paketet efter att ha gått med innehöll bland annat första boken i serien. The Strain kan man söka på på internet, och då kan man komma till författarnas officiella sida som jag i alla fall tycker är ganska festlig. Jag har även för mig att triologin (jag väntar spänt på sista boken) ska bli film, om detta projekt inte redan påbörjats…

4 thoughts on “Vampyrbiten.

  1. Malin skriver:

    Har inte läst några av de där förutom Twilight. Men är väldigt nyfiken på Dracula och Anne Rice böcker, känns som att det är såna man måste läsa någon gång om man gillar övernaturligt 🙂

  2. ielinashylla skriver:

    ”Dracula” var lite seg i början, man måste komma in i den bara, sen känns det så himla bra att ha med den i läseryggsäcken. (: Man kan verkligen ha den som referens till en klassisk vampyr… Och visst känns Anne Rice som en författare man bör ha läst. ”En vampyrs bekännelse” vilade faktiskt redan i hyllan när jag sökte sommarkursen. Kursen hjälpte mig lite på traven! (; (:

Kommentera gärna!

