Med rätta glasögon.

Jag sitter med Änglar och demoner i mitt knä. Det är dryga femtio sidor kvar och jag är helt säker på att det är dessa sidor jag kommer sluka innan läggdags.

Dan Brown är en duktig författare. Han kan sin sak. Spänningsskapande är hans grej. Kapitlen slutar så pass frestande att man gärna tar sig an nästkommande. Och även om det alltid verkar finnas en del åsikter om vad som är sant eller ej i böckerna (här kritiseras ”Illuminatis” existens som Brown hävdar), så kvarstår det faktum att Dan Brown lockar till läsande.

Visst, jag har femtio sidor kvar, men jag menar ändå att boken inte är banbrytande, men likväl spännande och bra. Robert Langdon, bokens huvudperson hyser jag tyvärr mindre känslor för i den här boken jämfört med den förra, kanske, bara kanske, för att han verkar vara en sjuhelsikes kvinnokarl.

Annars tackar jag inte nej till en boklig resa i religionens och symbolernas tecken. Det gör allt så mycket mer intressant. Historia, får icke glömmas att nämnas, tillsammans med konst och arkitektur.

Jag kan citera lite av bokens baksida, där ”dem” utgör Langdon och hans kompanion för den här boken:

”De värsta farhågorna besannas när Vatikanens heliga konklav strax därpå samlas för att utse en ny påve. Illuminati meddelar att man placerat ut en tidsinställd bomb i Vatikanens hjärta. (…) Ett spår bildat av symboler (…) slingrar sig fram genom Rom och (…) leder dem ned till förseglade kryptor, in i livsfarliga katakomber och övergivna katedraler.”

Jag har på mig ett av mina två nya par glasögon som hämtades ut igår. Och världen är så himla mycket lättare och mer underbar än för någon dag sedan. Det känns som om jag ser världen och kan läsa alla böcker med alldeles rätta glasögon.

I bokhyllan har jag annars I cirkelns mitt av Dan Brown, den tredje av hans böcker. Och det där bokpaketet från Bokus har naturligtvis inte kommit heller idag. Ge mig inga falska förhoppningar, Bokus, posten och alla andra i ledet som skickat hoppfyllda mejl och sms om att snart är paketet här! Här kan man inte börja läsa sin första pocket den 1:a september och vid tolvslaget inte. Nej, jag hoppas på Bokuspaketet i min famn, i alla fall imorgon eftermiddag.

2 thoughts on “Med rätta glasögon.

Kommentera gärna!

