Tematrio och lördagsplaner.

Jag vet inte om jag är för sent ute med att presentera min tematrio om sommarens favoriter. Lyrans Noblesser står för tematrion i bloggvärlden om jag förstått saken rätt, och det är en jättekul grej.

Mina sommarfavoriter, om man bortser från de böckerna jag läst i min sommarkurs i vampyrlitteratur, blir följande:

 

1.

Holly Black och Toni Di Terlizzis Bortom Spiderwick – Najadens sång. Min minsta lillasyster och jag lånade den i tron om att det var första boken i Spiderwick-historian som vi sett på film (vi missade ordet ”bortom”). Därför var vi lite förvirrade gällande personbeskrivningar och livssituationen när det kom till huvudpersonerna, men vi kom till slut på hur det låg till…

Därefter läste jag högt i kapitlen och min syster läste kapitelnamnen, och jag drogs med direkt. Berättandet är lite högtravande, men lagom och berättelsen är så fantastisk. Det här är böcker jag skulle kunna läsa i min ensamhet, och min syster hade nog önskat att jag hade haft mer tid bredvid min sommarkurs… Då hade vi antagligen kunnat läsa resterande böcker ”bortom Spiderwick”.

2.

Jenny Jägerfeld har skrivit Här ligger jag och blöder. Jag hade aldrig hört talas om henne, men fick höra talas om henne i min kreativt skrivande-kurs. Den levde högre upp än mina förväntningar eftersom jag inte hade många förväntningar alls. Men jag gillar det lite poetiska och rättframma språket i boken, där allt är som det är, utan krussiduller. Jag gillar verkligen sådana här typer av böcker, och önskar att den här boken bodde i min hylla, men nix.

Både Bortom Spiderwick och Här ligger jag och blöder är tillhandahållna för läsning tack vare biblioteken, som jag älskar, men ibland skulle vilja kidnappa böcker ifrån. Inte för att böckerna inte har det bra på bibliotek, nej, men bara för att det skulle uppfylla mina rent egoistiska vill-ha-begär.

3.

Tusen gånger starkare läste jag för att jag hade tänkt se filmen inom en snar framtid. Jag hade hört så mycket om den, framför allt filmen, på Tv4, med mera, med mera… Författare är Christina Herrström. Och förväntningarna var skyhöga…

Jag vet inte om det var på grund av väldigt höga förväntningar som jag hade svårt att tycka och tänka om boken efter att ha läst den. Jag tror att det är först nu jag har landat lite och faktiskt tycker att det är en bok värd att läsa, kanske mest på grund av den bilden boken ger av hur vi behandlar barn, men framför allt elever, utefter vilket kön eller grupp de tillhör! Den är läsvärd, tänkvärd och mycket bättre än filmen (som jag såg strax efter boken lästes ut).

Annars kan jag bara säga att Fiktiviteters Whedonhelg fått mig att bli liiite sugen på att se de sista avsnitten jag inte sett i min Buffy the Vampire Slayer-box, säsong 1. Det är faktiskt lite mysigt att det här suget existerar… Så… Kanske bäst att göra något åt det?

5 thoughts on “Tematrio och lördagsplaner.

  1. Elin skriver:

    Åh vad jag gillar din blogg, jag blir så lässugen!! Tusen gånger starkare hör till mina absoluta favoriter, har använt den på VFU med elever och den griper verkligen tag och rör upp känslor! Hörde boktips idag på radion om en ny bok av Lena Andersson ”Förnuft och högmod” på temat religionskritik och relativism. Verkar mkt intressant! Puss finaste Elina!

Kommentera gärna!

