Tre på Tre, bok två.

Nu har jag förvånansvärt nog läst ut även John Ajvide Lindqvists Lilla stjärna från 2010. Och jag är helt mållös, tömd på ganska mycket positiva känslor och än en gång känner jag att Ajvide Lindqvist har fått mig att läsa en alldeles sanslös historia som både skrämmer och överraskar mig, trots att jag många gånger förstod vartåt allt i boken var på väg, tack vare författarens vinkar…

Solliden, Skansen. Den tjugosjätte juni 2007. Klockan är tio minuter i åtta. Programledaren värmer upp publiken. (…) Skrik av smärta och skräck är otänkbart och det får inte finnas blod över marken, över bänkarna när sändningen är slut. Det får inte ligga en död människa på scenen och många fler på marken nedanför. Kaos kan inte tillåtas här. (prolog).

Prologen i sig gav en tydlig vink, men ändå, ändå…

Jag har vissa teman ringande i huvudet: människans bräcklighet, mänsklig ondska och jag känner fortfarande en eftersmak av sekt och gruppptryck.

John Ajvide Lindqvist är en mästare på att beskriva de mest missanpassade människorna, eller de svåraste relationerna, och ändå är det trovärdigt. Kanske trovärdigare än någonsin? Här återfinns inte det övernaturliga i form av vampyrer som i Låt den rätte komma in, inga zombieliknande drag återfinns som i Hanteringen av odöda (som jag inte läst än), och inte heller ett mytiskt hot, såsom havet, som i Människohamn.

Trots alla motstridigt negativa känslorna och den vemodiga och skräckfyllda atmosfären som John Ajvide Lindqvist uppenbarligen kan skapa, skapa och åter skapa, så ville jag läsa vidare genom hela boken. Trots att jag antagligen visste vartåt det barkade, så var jag tvungen att veta hur det kom sig…

10 thoughts on “Tre på Tre, bok två.

  1. Josefin skriver:

    Blir ju nyfiken på denna! Gillade inte alls ”Låt den rätte…” eftersom jag inte har fastnat för det här med vampyrer och övernaturliga saker, men vill ändå läsa någon mer av denna Lindquist. Så den här kanske är The One!

Kommentera gärna!

