Frågor med svar.

1. Hur många procent av dina böcker skaffar du genom biblioteket och hur många på annat sätt?

Ja, jag skulle uppskatta att kanske en tredjedel, kanske fjärdedel, av de böcker jag läser lånas på biblioteket. Så 25-33 %. Oftast köper jag böcker, eller lånar av kompisar ibland då och då. Jag läser även texter och böcker online, och har lånat e-böcker genom mina bibliotek.

2. Vilken karaktär skulle du vilja vara och varför?

Just nu skulle jag vilja vara en stark karaktär som vet vem hon är och inte skäms över det i större bemärkelse. Den som bland annat passar in alldeles utmärkt på den beskrivningen är Hermione i Harry Potter-böckerna. Hon är otroligt klipsk dessutom, och verkar ha utvecklat en alldeles utmärkt studieteknik, vilket jag inte alls skulle tacka nej till.

3. Vilken är din favoritbok från barndomen?

Jag har ju mina Kitty-böcker i bokhyllan som skvallrar om en favoritserie. Men om vi tänker tidigare i barndomen, så tror jag att vi landar på en bok jag inte ens vet vad den heter. Jag minns bara att mamma fick låna den väldigt ofta på biblioteket. Den handlade om ett asiatiskt tvillingpar som är adopterade och åker till sitt hemland med sina adoptivföräldrar. Något var det med boken, eftersom jag envist ville låna den med jämna mellanrum! Jag minns också att den innehöll några recept längs bak…

4. Vilken är din favoritbok?

Frågan är så svår. Men om jag tänker mig måttet den bok som berört mig allra mest hittills, så skulle jag nog ändå svara Jodi Picoults Allt för min syster. Fast jag menar, hur kort därefter kommer inte Harry Potter, Twilight, Jane Eyre…

5. Vilken bokserie har du flest böcker ur?

Ja, då tror jag att Harry Potter med fem böcker vinner med ganska goda marginal. I Twilight-serien har jag fyra. Jag har ju mina fem av sju böcker! Visst, jag har många Kitty-böcker, men det är inte riktigt en serie av samma mått…

6. Köper du begagnade böcker?

O ja, det är en riktigt bra deal här i livet! Jag tycker att jag gjort en del bra kap genom att gå på second hand med mera… Bland annat köpte jag Maria Küchens Sång till en fjäril. Den är alldeles underbart poetisk mellan varven och döljer en sådan chockande tvist, att jag inte alls var beredd på den när jag läste.

7. Vilken är din favorit/den ”snyggaste” kille eller tjej i en bok?

Oj, oj, hur ska jag nu veta detta? Hm. Obeskrivligt vacker verkar många vara i böckernas värld, men jag vet faktiskt inte vad jag skulle svara. När det gäller killar verkar det finnas en del man skulle vilja träffat om det gick: Edward och Jacob ur Twilight, Sam ur Frost, Ron och Harry ur Harry Potter… Och en hel drös med andra karaktärer som kvinnliga huvudpersoner verkar falla handlöst för!

8. Vilket är ditt favoritomslag?

Jag gillar faktiskt formgivningen av Twilight-serien då den är elegant, men ren.

9. Vad för slags omslag är din favorit?

Ofta gillar jag omslag bäst med en tydlig bakgrundsfärg, en tydlig text och en enkel, men snygg bild. Jag gillar oftast inte när det blir för plottrigt, eller om omslagen innehåller för mycket färgglatt. Men det är ju innehållet som räknas, såklart!

10. Vilken var den första boken du läste?

En av de första böckerna jag minns att jag var stolt över att ha tagit mig igenom var en Kitty-bok. Men det var säkerligen inte den allra första…

11. Vilken är din favoritbok som blivit film?

Oj, den här var svår. Jag förvirrar nog bara mig själv på den här i vilket fall som helst. Men, jag vänder lite på det och säger att jag skulle vilja läsa författaren bakom två av de vackraste filmerna jag har i filmhyllan just nu – Dear John och The Last Song av Nicholas Sparks.

12. När började du blogga om böcker?

För någon månad sedan, efter att ha bestämt mig för att det visst kunde vara något för mig.

13. Vilken är den bästa platsen att läsa på?

Oavsett väder, skulle jag vilja utnämna min säng med alla kuddar till den bästa platsen att läsa på.

14. Har du skrivit egen fan fiction för en bok?

Nej, det har jag inte. Jag vet knappt vad fan fiction innebär exakt, men nej.

15. Om du endast fick läsa 3 böcker under resten av ditt liv, vilka hade det varit?

Oj. Jag skulle nog vilja läsa Jane Eyre, Harry Potter och dödsrelikerna och… Linas kvällsbok. Jag skulle behöva en god klassiker, en bok som jag väntat, längtat efter (och fruktat när den kom ut) väldigt mycket… Och så en sådan där bok som påminner mig om något – hur ungdomen känns (och som har lite roliga teckningar som talar).

16. Vilken är den längsta bok du läst?

Det landar nog faktiskt på The Host nu för tiden. Jag har oftast inte ansett mig ha tid att ta mig an alltför tjocka böcker. Jag har liksom velat känna att jag kommer någonvart bredvid kurslitteraturen.

17. Om du skulle skriva en bok, vad skulle den heta och varför?

Jag skulle vilja skriva en ungdomsbok. Jag vet inte vad den skulle heta, men antagligen något lite poetiskt, och något inte alltför avslöjande eller självklart. Vem vill inte skriva en bok? Jag skriver mycket, men har hittills inte hittat de längre berättelserna – de som är längre än novellerna…

18. Hur många böcker läste du förra månaden?

Ja, augusti… Om man bortser från tung kurslitteratur skulle jag uppskatta siffran att bli mellan fem till sju böcker, varav inte alla så himla jobbigt tjocka. Men jag vet inte exakt…

19. Vilken är den senaste bok du läste?

Här blir svaret Att skriva av Stephen King.

20. Fantiserar du om dig själv i de böcker du läser?

Ja, fortfarande kan jag komma på mig själv med att då och då sända en liten fantasi åt det hållet. Numer kanske det mer är en tyst önskan om att vara med om något, se något och sådär som jag inte själv har här och nu. Men när man var yngre var ju böckerna ett bra stoff att använda i sina lekar. Man fantiserade på ett mycket aktivt sätt, jämfört med idag.

21. Vilken är din favoritbokaffär?

Eftersom jag inte besökt så mycket mer än Bokia, så måste svaret kvarstå att omfatta kära adlibris.se.

22. Inbunden eller pocket?

Trots att inbundet alltid är snyggare och mer frestande, så kan jag inte låta bli pocket. Jag har fler pocket än inbundna och jag gillar att på ett enkelt sätt få med sig en pocket varhelst man går. Det är så mycket svårare med en inbunden…

23. Har du mer än en kopia av någon bok?

Nej, det har jag inte. Jag har aldrig känt att jag behöver fler än en av varje. Jag har ibland grämt mig över att vissa omslag är så mycket snyggare i vissa andra upplagor än den jag själv har och sådär. Men jag har aldrig köpt någon mer bok, om titeln redan finns hemma i min hylla…

24. Skulle du hellre läsa om vampyrer eller varulvar?

Jag älskar bådadera! Men måste jag välja kommer jag alltid att falla mer för vampyren, än varulven. Det kan jag nog aldrig komma ifrån! Jag vet inte ens exakt vad det är som frestar, men antar att det är det här med att vampyren är väldigt lik människan, och förutom detta erbjuder en distans.

25. Äger du mer än 150 böcker?

Just nu är jag inte hemma och kan inte räkna. Men ja, det har jag ganska garanterat. Med eller utan mina kursböcker…

Frågorna hittades hos Bara en sida till.

3 thoughts on “Frågor med svar.

Kommentera gärna!

