The Turn of the Screw

Henry James är författaren bakom spökhistorian The Turn of the Screw. Vad jag har kunnat läsa ut är novellen skriven 1898. Jag är inte helt säker dock.

Jag fick en länk av Lingonhjärta, i och med att det här är en av hennes Tre på Tre-böcker. Jag har därigenom läst boken som e-bok, genom Projekt Gutenberg. Stort tack för länken!

Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker om novellen eller inte. Det enda jag kan säga är att det är vacker engelska, om än kanske lite väl långa meningar, vilket gör att man lätt kan ryckas ur stämning i stället för att leva i stämningen som berättelsen bygger upp.

Och. Vem skräms inte av tanken på spöken, och spöken som dessutom påverkar två unga barn? En flicka, och en pojke…

Det här verkar alltid vara lika otäckt när det kommer till skräck eller spökhistorier, just det här att det är barn som drabbas. De som är så oskyldiga… Eller  är de?

Det här var ännu en bok som räddade upp mitt ”jag-kan-inte-sova”. Tack gode, för att böcker finns!

3 thoughts on “The Turn of the Screw

  1. Lingonhjärta skriver:

    Har misstänkt lite att det är en sådan där bok som är svår att avgöra efteråt vad man tycker om den i och med att den har minsta sagt några år på nacken. Jag återkommer snart med vad jag tycker. Ska se om jag kan läsa hela ikväll 🙂

Kommentera gärna!

