SiS unga berättar.

Tack vare att min mamma jobbar inom staten och med missbrukare, fick jag  sommaren 2006 mammas exemplar av SiS tryckta bidrag från skrivartävlingen 2005. Boken hette Armbandet och innehöll samtliga bidrag från tävlingen. Alla som deltar i tävlingen undervisas inom ramarna för skolverksamheten på SiS ungdomshem runt om i Sverige. SiS är för övrigt en förkortning av Statens instutions styrelse.

På bokens baksida stod följande:

”kärlek, förtvivlan, vrede och sorg
längtan efter någon att älska
humor och kampvilja
att våga hoppas
sårad tillit
droger”

Det är några av de centrala teman som deltagarna tagit upp i sina bidrag, och trots att det finns mer eller mindre grammatiskt korrekta bidrag och liknande, så tyckte jag att boken var mycket intressant. Det fanns en del att hämta och jag tyckte att jag blev berörd av så mycket. Alla känslor, människors liv och framtidsdrömmar.

Förra året kom jag över min tredje bok från SiS som numer går under titeln: ”SiS unga berättar”, då själva tävlingsmomentet är borttaget nu för tiden. Jag googlade faktiskt SiS och fick veta att Att vara jag i en Volvo fanns att beställa om man önskade. Jag önskade boken, som är gratis dessutom, och passade på att mejla och fråga om det fanns exemplar och möjlighet att komma över även böckerna från 2003, 2004 och 2007, vilka fattades mig då jag hade böckerna från 2005 och 2006 tack vare mamma… Och det var inga problem, och alldeles gratis…

Jag ser böckerna som bra material och komplement i svenskundervisningen, då det är vanliga och ovanliga ungdomars röster som hörsammas. De ger uttryck för samma saker som många andra tonåringar, men ger också uttryck för så mycket okänt för många.

Böckerna i bokhyllan från SiS är följande:

  • Förbjuden kärlek (2003)
  • Fattar inte… (2004)
  • Armbandet (2005)
  • Farsan (2006)
  • Vit jul (2007)
  • Att vara jag i en Volvo (2010)

Jag är faktiskt väldigt glad att jag genom mamma fick chansen och möjligheten att upptäcka vad SiS kan ge ungdomar, och inte minst blivande lärare, lärare och för tusan – privatpersoner. Det är lite synd att så få vet om att SiS engagerat sig i sådana här projekt, bara!

Kommentera gärna!

