Novellix – Spår i snön

Igår på bussen hem från Göteborg och bokmässan, så läste jag Jonas Karlssons novell Spår i snön. Jag har sett honom på filmduken och i TV-rutan, men aldrig läst något av honom. Jag har lite grann missat att han även är författare och förstod kanske inte riktigt ens att så var fallet förrän nu i somras…

Hans och hennes och Mannen under trappan, har jag bland annat sett honom i. Och han är en av våra svenska skådespelare som lyckas bra i och med att han går direkt in i hjärtat och sätter fart på känslorna! Och jag kan ju meddela att jag inte vågade kolla klart på Mannen under trappan, fast jag kollat mycket på skräck och gotik… Det var för vardagsnära just då på något vis, jag bodde inte ens med mina katter på den tiden, utan själv – som i alldeles själv.

Men nu tillbaka till Spår i snön. Det är ”Novellix” tredje utgivna novell, och novellerna går under slogan – ”stories to go”. Jag gillade novellen. Språket var lätt att ta till sig och situationen till en början i alla fall, vardagsnära. Sedan kan man säga att relation och känslor mellan några personer, gör att det vardagsnära får en liten otäck underton, eftersom vem som helst kan bli galen när känslor som kärlek och hat tar överhand.

Det är kul att försöka förstå bilden på framsidan. Till en början kan man inte det. Man vet inte vart historien kommer ta en. Man vet inte vad man har att vänta. Men efter att ha läst sista sidorna i den smidiga och nätta pocketen, förstår man att bilden är noga uttänkt, och att den är nästan poetisk i sig!

Mer Jonas Karlsson i framtiden? Ja, mycket möjligt.

3 thoughts on “Novellix – Spår i snön

    • ielinashylla skriver:

      Åh! Tack! Ja, jag är nog sugen på mer Jonas Karlsson i framtiden. Jag kan knappt fatta att jag missat att han skriver också. ;P Nu har jag börjat smuggla in en Bokmässebok mellan varje bok i den tänkta att-läsa-högen bredvid sängen! (; Alltid någon slags början för läseinspiration! (:

Kommentera gärna!

