Novellix – Den skänkta timmen

Nu har jag läst de sista sidorna i min andra Novellix-novell. Författaren är en av de fyra tyska, Juli Zeh. Den skänkta timmenär ganska speciell upplever jag. För jag kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad som sägs eller inte sägs och jag vet fortfarande inte riktigt vad som hänt, eller inte…

Språket är emellanåt poetiskt i beskrivningar med mera, men dialogerna är väldigt korta och koncisa som en kontrast… Och jag vet verkligen inte riktigt om jag fått ihop alla beståndsdelar av den här texten i och med att jag inte vet vad som faktiskt hänt eller inte i boken. Fast samtidigt vet jag inte om det kanske är själva poängen?

Jag vet inte om hon brukar skriva på samma sätt, eller om det här hör till ovanligheten.

Enligt Svenska dagbladet är hon i alla fall ”den europeiska litteraturens mest oskattbara namn”. Vad det nu mer precist innebär?

Kommentera gärna!

