Du vet var jag finns

Jag blev jätteglad när jag hittade X-publishing på bokmässan. Hemsida och deras böcker – här. Jag  köpte som blivande lärare Skriv om och om igen för något år sedan. Det är en jättebra bok i kreativt skrivande-syfte! Jag älskar den och kommer använda den flitigt! På årets bokmässa fick jag med mig två böcker från förlaget…

Du vet var jag finns av Rachel Cohn är en av dessa böcker. Jag läste ut den nu på morgonen och jag kan inte sluta digga omslaget för det första. Det är snyggt, modernt, men ändå stilrent och det är en av de där böckerna som man skulle kunna använda som en tavla…

Boken är orginell, men på ett bra sätt. Språket och stilgreppen varierar, perspektiven byts vissa kapitel till sagoform, eller från första- till tredjeperspektiv, men allt är precis som det ska vara! Ibland befinner man sig i nutid, ibland är det dåtid och tillbakablickar.

Boken behandlar kampen mot en enorm saknad, sorg och ilska. Det är klart att det är oerhört svårt att hantera att ens bästa kompis, nästan-syster och kusin, Laura, har tagit sitt liv. Laura har lämnat den här världen och huvudpersonen, Miles, ensam kvar. Cigaretter och tabletter är det Miles känner till. Det är hennes sätt att rymma från verkligheten, om så bara för ett tag!

Känslorna och tankarna är oumbärliga, inte minst när andra människor i Miles närhet gör val som innebär att de på ett eller annat sätt också lämnar henne…

One thought on “Du vet var jag finns

Kommentera gärna!

