De vassa tändernas skog

De vassa tändernas skog. En bok skriven av Carrie Ryan. Första boken i en treologi. En treologi om en zombieapokalyps. Allt utspelar sig någon gång i framtiden. Avskalat världen idag har man bara byn omgärdat av stängsel kvar. Mary, som är bokens jag, har hört talas om havet och om hus som varit högre än alla träd… Hennes mamma har talat om sådant som varit självklart innan människor börjat återkomma, smittade. Sådant som varit självklart för hennes mormors mormors mor.

Mary kan inte sluta tro, och inte sluta hoppas på en värld bortom stängslen. Hon vill inte sluta hoppas på att andra som dem finns vid liv, sådana som inte är oheliga och törstar efter blod och kött… Att det finns fler än byborna och de som vandrar och vistas i de vassa tändernas skog. Det är det enda hopp hon har kvar, den dagen hon slutar tro på Gud.

Jag blev förvånad över hur snabbt jag började ryckas med. Hur mycket jag hoppades med Mary, gällande både det ena och det andra! Jag hoppades att slutet inte var nära gång på gång, att hon inte skulle tappa modet. Och jag hoppades att Mary inte skulle behöva förlora fler i sin närhet – inte fler än sin pappa och mamma!

Carrie Ryan är inte beredd på en zombieapokalyps inom det närmsta, hon är oförberedd, enligt bokens information om författaren. Jag hoppas verkligen hon har rätt, för jag vet inte om jag vill leva under den ständiga skräck som Mary lever inunder, än mindre vill jag skaffa barn i en sådan värld… Och barn vill jag ha en dag! Det vill jag lova!

Jag kan också erkänna att jag faktiskt var nära på att fälla en liten tår när jag läste… Men jag säger inte varför, eller var mer precist det började bränna lite i ögonvrån! Har ni läst boken, eller kommer läsa den, så kanske ni kan lista ut var!

Jag kommer utan tvekan läsa fortsättningen! Jag vill veta vartåt det barkar. Finns det något mer där ute?

9 thoughts on “De vassa tändernas skog

  1. Sofia i Bokmilaskogen skriver:

    Kul att du också har blivit ”zombiebiten”. 😀 Jag kommer abolut att läsa fortsättningen! Vet inte om jag orkar vänta på den svenska översättnigen, utan kanske jag hugger in på den engelska versionen direkt. I och för sig känns det nog konstigt att läsa på engelska när man har läst ettan på svenska…

Kommentera gärna!

