Flickan med glasfötter

Framsidan utlovar ”En alldeles förträfflig debut, orginell och välskriven.”. Och Per Planhammar från Göteborgs-Posten skriver att ”Ali Shaw har funnit en effektiv formel för att skildra såväl kärlekens som livets och den annalkande dödens olösbara mysterier”.

Jag kan hålla med om att det är en orginell berättelse. Jag har aldrig läst något liknande i alla fall… Språket och hoppen nutid-dåtid, förklarar varför människor handlar som de gör, eller beter sig som de gör… Men ingenstans förklaras det mer ingående varför en flicka har glasfötter… Ja, det råder en viss magi över ön där allting utspelas. Men jag kan inte låta bli att undra lite ändå? Är det öns fel? Magins?

Personskildringarna är udda, men levande. Midas känns i allra högsta grad äkta, trots att han inte liknar många andra. Ida, flickan med glasfötterna är mer rättfram än vad han kanske någonsin kommer kunna bli, men det är också det som gör att de träffas mer än den där gången han fotar ute i skogen och blir skrämd utav henne.

Berättelsen är väldigt vacker, skör och sorglig. Och det stämmer, det som Planhammar säger. Livet, kärleken och döden skildras i sin allra högst sanna form – som mysterier, svåra att alltid förstå sig på, eller på ett logiskt sätt förklara.

Boken är one of a kind. Jag antar att jag tycker den är läsvärd, även om jag känner att det antagligen inte är något som alla kanske gillar, i och med att det faktiskt är lättare att svälja de historier som innehåller ljusare nyanser, än den här.

Flickan med glasfötter, av Ali Shaw, lämnar mig med lite samma känsla som Staden som slutade andas av Kenneth J. Harwey. Lite som att jag omedvetet hållit andan och helt plötsligt inser att historien är slut… Och kan börja andas mer normalt igen.

2 thoughts on “Flickan med glasfötter

Kommentera gärna!

