Rika flickor

Bokmässans tema i år var tyskspråkighet, och med det köpte jag bland annat Silke Scheuermanns Rika flickor. Boken innehåller sju stycken noveller som alla är glimtar av människors vardag. Språket tycker jag är underbart, rytmiskt, lite poetiskt och ändå nära.

Jag tänkte kort presentera mina favoritnoveller, och observera att Krig eller fred alltså finns som fristående Novellix-novell.

1. Krig eller fred

Det här är en av tre favoriter i Rika flickor. Jag förstår att Novellix valt den novellen. Ur ett kvinnligt perspektiv får vi ta del av en otrohetsaffär, där känsla och hopp är det sista som lämnar kvinnan…

2. Lisa och den himmelska kroppen

Detta är min andra favorit. Den är kanske finast komponerad, i och med att den är lite mer vågat skriven då vi tar del av Lisas erfarenhet av en kontaktannons, men genom en annan kvinnas tankar… Det låter lite lamt när jag försöker beskriva det. Jag kan helt enkelt inte göra den rättvisa… Den måste helt enkelt läsas!

3. Överlämning

Det här är min tredje favorit, där jag inte vill säga för mycket, mer än att allt verkligen handlar om en överlämning. Den beskriver också vänskap på ett intensivt sätt, och kanske även lite galenskap som följd av känslor? Jag kan inte säga för mycket här heller…

Avslutningsvis kan man helt enkelt bara konstatera att jag inte ångrar köpet och att boken garanterat kommer få bo i min bokhylla! Silke Scheuermann kan det här med att berätta på ett rakt, ärligt, men också poetiskt sätt!

2 thoughts on “Rika flickor

Kommentera gärna!

