Jag är kvar hos er

Peter Pohls Jag är kvar hos er behandlar ett väldigt tungt ämne – nämligen sjukdom. Hur påverkar en familjemedlems sjukdomsstadie både henne och hennes familj?

Historien är verklig, men jag kan ändå inte säga att det är en bok som går rakt in i just mitt hjärta eller påverkar mig märkbart, fast den skulle kunnat göra det! Ämnet borde nästintill förutsätta att det borde vara en sådan bok, men jag blir bara ytligt berörd, inte berörd också in på hjärta eller själ!

Anna, Hanna, Maria och mamma, är de som står för bokens perspektiv, där också alla sjukhusjournaler står för en del av berättandet. Anna är huvudpersonen, den sjuke och senare döende. Hanna är hennes bästa kompis som aldrig sviker hennes sida. Maria är Annas storasyster, men inte bara, för de är också nära vänner. Mamma-perspektivet står självallet Annas mamma för, och pappans agerande eller tankar får vi indirekt reda på genom allas perspektivtagande…

Jag vet inte om kanske till och med sjukhusjournalerna som för mig i slutändan skapar en distans till berättelsen. Jag tycker inte om kontrasten det korthuggna språket med förkortningar ger i berättandet. Det är samma sak som jag inte heller tyckte om i Dansa på min grav av Aidan Chambers, när jag läste den för något år sedan…

”Peter Pohl är en mästare på att berätta”, säger mig bokens baksida. Och det är han kanske. Han är en god berättare, men han lockar mig inte lika mycket som andra författare som målar mer med språket. Här blir det en berättelse, visserligen en berättelse som en familj verkligen kunnat stå för, ha sagt, tänkt och känt. Men jag tycker inte att den känns speciell eller tilltalande på det sättet att jag med hela kroppen älskar boken, eller känslan boken frammanar. Den säger inte mer än nödvändigt, försöker jag säga…

Det ”HON” som Anna refererar till, kan jag inte låta bli att fundera lite över… Vem är det? Är det tumören? Är det gud? Eller är det kanske en ängel? Det får jag aldrig riktigt veta…

One thought on “Jag är kvar hos er

Kommentera gärna!

