Pappersväggar

Nu har jag äntligen tagit mig an John Ajvide Lindqvists noveller. Pappersväggar innehåller tio noveller, alla i andan skräck eller det inte alltför greppbara (lite övernaturliga).

Jag hade kanske för stora förväntningar på novellerna, för jag tycker om dem, men tycker absolut inte om novellerna lika mycket som böckerna jag läst. Det blir för mycket ”skrapa-på-ytan” av någon anledning.

Det är intressant hur han skriver epilogen av Hanteringen av odöda i form av Sluthanteringen. Men då ska också påpekas att jag inte läst den romanen som epilogen tillhör. Därför har jag beslutat att inte läsa just den novellen.

Jag har därmed läst nio av tio noveller kan man säga… Och av 383 sidor, har jag läst 284 sidor… Jag är nöjd med Ajvide Lindqvist-dosen jag fått, men inte upp över öronen fylld med samma känsla som romanerna gett mig!

Som bekant älskar jag Johan Ajvides böcker jag har läst – Låt den rätte komma in (2004), Människohamn (2008), och Lilla stjärna (2010). Och jag borde väl försöka ta mig an om inte annat e-boken Tjärven inom en ganska snar framtid…

9 thoughts on “Pappersväggar

  1. Mia Hansén skriver:

    Hejsan. Har börjat läsa din blogg lite, så dags att kommentera lite också! Tjärven blev jag inte överförtjust i, då fastnade jag mer för Pappersväggar, kanske skulle passa som re-read i ljudboksformat nu när mörkret börjar komma 🙂 Ajvide är väldigt bra, men skräck är svårt. För mig är Låt den rätte komma in och Lilla stjärna nog mästerverken, och särskilt debuten blir svår att bräcka. Men han har visat hur bred han är i sitt skrivande under dessa år i alla fall, väldigt roligt!

    • ielinashylla skriver:

      Jag älskar som sagt de böckerna jag läst där. ”Lilla stjärna” gillar jag jättemkt även om jag vet att inte alla delar den uppfattningen med mig. (: Det är kul att smaken är änna olika ibland! (; Fast vi verkar ju tycka ganska lika. (: Gällande ”Låt den rätte komma in” o ”Lilla stjärna”. (:

  2. Linnea skriver:

    Själv har jag alltid väldigt blandade känslor inför Ajvide Lindqvists böcker.. Egentligen är det nog bara Låt den rätte komma in som jag har gillat rakt av.

    • ielinashylla skriver:

      Det är så olika det där! Men hur som helst så har jag gillat hans romaner så himla mkt, men ställer mig lite frågande till novellerna i ”Pappersväggar”…

  3. Bokflickorna - Annie skriver:

    Jag var inte så förtjust i ”Hantering av odöda”, inte heller av ”Pappersväggar” och ”Människohamn”. Kanske hade jag för höga förväntningar efter att jag hade läst ”Låt den rätte komma in” eller så är de andra böckerna inte lika bra. ”Lilla stjärna” gillade jag dock, den var helt okej, och ljusboken ”Tjärven” var också bra. 🙂

    • ielinashylla skriver:

      Ja, jag gillar ”Låt den rätte komma in” och ”Lilla stjärna” allra mest just nu! ”Hanteringenav odöda” är inte läst av Ajvide Lindqvist ännu, inte heller ”Tjärven” eller ”Låt de gamla drömmarna dö”… (:

Kommentera gärna!

