Tematrio à la Agustpriset

Jag som bara trodde att jag bara hade läst en enda Augustprisvinnare. Jenny Jägerfelds Här ligger jag och blöder (2010). Så fel jag hade! När jag kollade närmare så har jag visserligen inte läst en enda av de skönlitterära vinnarna eller de facklitterära, men ta på tusan en hel del av barn- och ungdomsförfattarna och deras böcker.

Hur mycket jag än skulle vilja höja Jägerfelds Här ligger jag och blöder (igen!), så är boken redan omnämnd i Tematrion med sommarfavoriter.

1.

Johanna Thydells I taket lyser stjärnornafick priset 2003. Och jag vet att jag föll ganska rejält för boken när jag läste den på gymnasiet. Jag gillade sättet det var skrivet på temat döden, som är så närvarande, men ändå inte, för Jenna. Och det faktum att den behandlar sorg och skam över att ha en mamma som har cancer, och en mamma som faktiskt är döende. Jag fastnar lätt för meningar och minns att jag speciellt tyckte om:

”Hoppet är det sista som lämnar människan. Men det som är tyngst att bära.” (sid. 141).

Meningen riktigt berörde mig, och kapitel 35 är en av mina favoriter, som verkligen visar på vad Jenna känner, och hur mycket hon slåss med sig själv och sina känslor och tankar gällande sin mamma, vad hon varit, har blivit, är eller inte är…

2.

Vinnaren 2001 var Sara Kadefors Sandor slash Ida. Boken skulle jag säga handlar mycket om identitet som ung. Vem man låtsas att man är, vem man är, vill vara, är men inte vill vara och allt där emellan. Den handlar också om den sköra balansen mellan sanning och vita lögner, om att våga känna, tänka och även acceptera vad man kanske ljuger om kanske till och med för sig själv. Baksidetexten hintar en del:

”Hon är snygg och populär.
Han är en nobody.
(…)
Hon har tröttnat på sex.
Han är oskuld.
Hon kallas för bimbo.
Han för bögjävel.
(…)
Hon heter Ida.
Han Sandor.”

3.

Sist men inte minst tycker jag om Skriv om och om igen, som fick priset 2009. Författare är Ylva Karlsson, Katarina Kuick och Sara Lundberg (illustratör). Och boken tycker jag är alldeles ypperligt fantastisk i kreativt skrivande-syfte. Och det är denna boken jag har tänkt ha som underlag när jag har mitt tema i november…Det är en sådan bok som får det att klia i fingrarna. Man vill skriva! Man vill bläddra, få mer idéer, mer in-put och man skulle kunna göra den tristaste dagen alldeles färgglad igen bara genom att växla upp topphumöret och skriva utan större krav!

Den är verkligen underbar med bilder, små, små kreativt skrivande-pyssel, som man skulle kunna få att växa till blomstrande berättelser och det finns en massa kryptiska och spännande ”slå upp sidan…”! Helt fantastiskt underbart!

3 thoughts on “Tematrio à la Agustpriset

  1. elinswayoflife skriver:

    Jag ÄLSKAR Skriv om och om igen, så himla inspirerande!! Och så ÄLSKAR jag din bokblogg, fast jag får hålla den till viss del ifrån mig eftersom jag inte kan få tag på alla fina böcker här… 🙂 TIll våren ska jag läsa litteraturkurs i myter och mytologi i icke-västerländska kulturer, ska bli riktigt intressant! Måste tipsa också om en riktigt feel-good bok jag läser ”Sju jävligt långa dagar” av Jonathan Tropper. Väldigt härligt språk, lite vemodig men ändå härlig på något vis. Älskar dig! Puss

    • ielinashylla skriver:

      Åh! Saknar dig o älskar dig vännen! (: Men jag hänger med så gott jag kan på fejjan o på din blogg! (; Ja, jag tycker att jag har en ganska bra blogg, måste jag säga sj. Det känns som om jag hittat mig sj lite. (: ”Sju jävligt långa dagar” har jag varit sugen på ett tag… (: (; Vi får se när jag tar mig an den… (: Puss!

Kommentera gärna!

