Spök- och skräckhistorier för barn och unga

Det gemensamma böckerna har är talet 7. Sju hiskliga historier, och 7 rysare… Med andra ord sju noveller i vardera bok! Den ena mer riktad till de mindre, och den andra till de lite äldre. Den ena innehåller mer spökhistorier, och den andra skräckhistorier.

Vilken är då vilken?

Sju hiskliga historier, skriven av Heddi Böckman, riktar sig till de lite yngre. Jag lånade den här boken förra julen och läste med min lillasyster, nu nio år gammal, men just då åtta! Hon tyckte historierna var otäcka, men mysiga på samma gång. Och det är just den känslan jag själv får när jag läser.

Heddi Böckman inleder med en personlig spökhistoria, där vi anar att Heddi tror på spöken själv… Och hur påverkar det resten av historierna? Detta är ganska skickligt, för även att jag sa till min syster att allt bara var berättelser, så hade hon redan räknat ut att första historien kanske visst var lite mer sann, och att resten kanske också kunde vara det? Egentligen..?!

Den här gången jag läste hade jag en kväll fina ljudeffekter av vind och blåst, men annars hade jag och syrran för dryga året sedan mycket bättre ljudeffekter eftersom en av mina katter drog ner ett glas mitt under berättandet en av kvällarna… Då blev till och med jag lite spökrädd!

Bengt-Åke Cras 7 rysare, är lite tyngre och mer skräckinriktat. Situationerna i sig hintar att det här är berättelser för lite äldre, där man har börjat intressera sig lite för andra könet, börjat fundera på att vara ihop, pussas, kanske gå längre än så…

Inga av berättelserna innehåller sex, men första novellen Beskyddarna, innehåller en känsla av att andra parten i samma hus vill ha den andra på det sättet till varje pris, trots att personen själv inte alls vill det! Den här berättelsen var den jag tyckte mest om, fast den till att börja med gav mig mest obehagskänsla av alla noveller… Jag tycker berättelsen är riktigt läsvärd! Och kanske är det en av de berättelserna som mest passar in på baksidans: ”Sju nyskrivna noveller där ingenting är vad det synes vara”. Boken är för  övrigt från 2004…

Talet 7, sägs ju vara magiskt, eller i det här fallet kanske lite mystiskt? Jag vet inte. Det borde kanske vara ett medvetet val det här med sju kusliga berättelser, eller noveller, som man kan kalla dem..?!

De här böckerna åker in på listan för lånetips i alla fall…

2 thoughts on “Spök- och skräckhistorier för barn och unga

Kommentera gärna!

