En mörkrädd pojke

Jag köpte boken på cdon:s höstrea. Jag har aldrig hört talas om den, eller på annat sätt blivit tipsad om boken, men tyckte att det lät som en bok som skulle kunna falla mig i smaken:

”George Davis sitter hos en terapeut i New York. Hans fru har tvingat dit honom, deras äktenskap är på väg att spricka. Orsaken är att George inte kan hålla i sin nyfödda son. snart framkommer det att George besökt en terapeut tidigare. Då var han elva år.” (beskrivning, cdon)

För övrigt verkar det som att bokrean har sålt slut på En mörkrädd pojke i inbunden variant, och jag hittade endast länken till pocketen… Men jag tror väl att det är samma berättelse i båda! Så det ska nog inte vara några problem direkt…

Baksidan avslöjar att boken ”är en litterär thriller som befinner sig i gränslandet mellan det övernaturliga och den subjektiva suggestionen.” Och ja, det kan man absolut säga! Jag trodde inte att jag skulle tycka om boken så mycket som jag nu gör! Det kan vara skönt att läsa en bok utan större förväntningar.

Justin Evans är författaren. Detta är hans debutroman, och jag kan endast säga: Wow! Han kan verkligen skapa stämning och kan bygga upp en historia som är riktigt obehaglig och där man som läsare är minst lika förvirrad som alla inblandade!

När George är elva år förlorar han sin far, han har haft en ganska tuff uppväxt med två akademiker till föräldrar och han börjar höra, och också se någon som ingen annan verkar se – en ”vän”. I skolan har han inga vänner, då han är överviktig, och många tycker han är ganska speciell, eftersom han pratar mer som sina föräldrar än sina jämnåriga…

Hans ”vän” visar sig snart kanske inte stå på hans sida. Han har påverkat George så pass att George utsätter en av hans fars bästa vänner för fara. Det är detta som utlöser besöken hos terapeut och universitetssjukhusets psykiska avdelning på allvar, och det dröjer inte länge förrän konflikten sjukdom/vanföreställning – besatthet/demon börjar förvirra, inte minst George!

Är han utsatt för en demon? Är han besatt? Eller är det ytterligare en ingrediens som gör honom förvirrad i frågan om verklighet och icke-verklighet..?

Andra frågor man kan ställa sig är: Finns ondska? Var kommer den i så fall ifrån..?

Jag var faktiskt lite rädd igårkväll när jag skulle släcka lampan…

Jag rekommenderar En mörkrädd pojke till den som vågar… För det här är verkligen en litterär thriller, eller en psykiskt påfrestande rysare eller skräckis. Den är ganska mörk och dämpad i tonen, eller sättet att berätta, och det passar ju fruktansvärt bra i sammanhanget! Tänka sig vilket rea-kap!

5 thoughts on “En mörkrädd pojke

  1. Bokflickorna - Annie skriver:

    Vad kul att du gillar den. Det är också en bok jag har hemma i bokhyllan, men jag har inte hunnit läsa den ännu. Fast jag köpte den för ett bra tag sedan när jag fick syn på den när jag jobbade 🙂

Kommentera gärna!

