Utmanande läsning

Den här gången handlar Lyrans Tematrio om utmanande läsning. Först tänkte jag att det skulle bli svårt att komma fram till tre punkter av utmanande läsning, men när jag suttit och funderat ett litet tag så kom jag på vad tre utmaningar är i mina ögon…

1.

Ljudböcker. Det är verkligen en av de största utmaningarna, kanske den enda jag inte riktigt lyckas komma över. Jag får ingen ro av att bara sitta och lyssna. Det går bara inte för mig. Min mamma älskar att lyssna och baka eller något samtidigt, men om jag bakar klarar jag i princip bara av att lyssna på musik och sjunga med, men inte ljudböcker. Jag har försökt lyssna en kanske, tio gånger… Men varje gång tycker jag att rösten som berättar stör mig… Tyvärr.

2.

Självbiografier. Det är lite känsligt. Det är som om jag inte litar på att historierna, och därför läser jag oftast inte självbiografier. Det har hänt någon gång, men det är inget jag aktivt väljer att ta mig an, just för att jag inte kan komma förbi en viss mån av misstänksamhet… Men jag har läst Claes Malmbergs Konsten att undvika Nirvana som borde ingå i kategorin, genren, och detta för att jag verkligen ville veta hur hans liv varit, och hur han hittade sin religion, eller som han kallar det, livsstil – buddhismen.

3.

Kanon. Ja, det kan verkligen vara svårt att läsa religiösa kanon, som Bibeln, Koranen… Det kan vara svårt med språket, allt förstår man faktiskt inte, och det är mycket som kan tolkas… Så det är intressant läsning för en religions- intresserad, såsom jag, men det är fortfarande en svår och utmanande läsning!

4 thoughts on “Utmanande läsning

  1. violen skriver:

    Ljudbokstips innan du ger upp helt: geim av Anders de la Motte. Uppläsaren läser så fort att det gäller att hänga med.
    Jag har också haft så svårt för ljudböcker men med geim vände det!

Kommentera gärna!

