Hur jag vill ha det när jag läser…

Knäpptyst eller Fylld av bakgrundsljud

Fylld av bakgrundsljud vet jag inte, men jag vill ha lite bakgrundsljud i alla fall. Ibland låter jag radion hjälpa till, men annars tycker jag att grannar, människor runt omrking en eller mina katter gör jobbet (något av det bästa är att ha katternas spinnande som bakgrundsljud).

Bland folk eller I ensamhet

Överlag läser jag i min ensamhet, men väljer inte bort att läsa på platser med människor heller som omväxling. Men jag föredrar att läsa ensam om jag får välja, och det för att man ibland inte kan kontrollera ljudet/stämningen i folksamlingar. Och helt ensam är jag ju aldrig i princip, eftersom jag har två katter…

Bekväm eller Asketisk

Bekväm! Gärna leggins eller mysbyxor och mysiga tröjor! Det ska gärna vara mjukt och skönt runt om mig också, vilket jag tycker är mycket bekvämt.

Sittande eller Liggande

Jag sitter för det mesta, bekvämt. Det brukar bli i ”soffan” hemma (min barndomssäng med massa kuddar), eller den sängen jag använder som säng, också då med kuddar som stöd för ryggen. Annars gillar jag fotöljer väldans mycket, t.ex. fotöljen i hallen som katterna oftast hinner lägga sig i innan jag ens kommit upp om dagarna. Liggandes har jag alltid nära till sömn…

Ger mig en möjlighet att sitta länge eller Kan läsa de fem minuter jag har över

Har jag bara de där fem mimuterna, så visst passar jag kanske på, men det blir stressfylld läsning. Därför satsar jag på att sitta länge, bekvämt och med så mycket till som möjligt till mitt förfogande.

Plats där jag kan äta och dricka något eller En plats där förtäring inte är nödvändig

Jag måste kunna äta eller dricka något där jag läser. Jag tenderar att lida mer av törst eller hunger om jag inte har tillgången, som om kroppen reagerar i protest. Möjligheten lugnar mig, och vem tackar inte nej till en kopp varmt, eller kanske en bit choklad vid läsning? Inte jag i alla fall!

Ett stammishak eller Gärna en ny plats

Oftast blir det att jag läser där jag har vana att läsa och där jag vet att det finns bra förutsättningar för läslust. En plats där jag känner mig hemma eller trygg helt enkelt (och alla platser är ju en ny plats från början, såklart).

Ett ställe med vacker utsikt eller Kan ha ögonen i min bok till 100%

Det gör inget om det är en plats med vacker utsikt, eller en bra översikt över något vackert. Jag gillar att kunna släppa fokus från läsningen ett tag och bara känna in allt annat, få tänka lite ett tag, kanske smälta det jag läst.

Varm och ombonad eller Behagligt sval

Jag är tjejen med raggsockar, filt och hela faderullan hemma om det är för kallt eller svalt. Så väldigt gärna varmt och ombonat.

En plats där jag kan ha myskläder eller En plats där jag kan ha på mig något fint

Mysiga kläder och bekvämlighet är att föredra! Ska jag ha på mig något fint, känns boken eventuellt malplacerad i mitt fall, eftersom jag oftast är finare om det är någon form av tillställning eller så…

Bland främlingar eller Bland vänner

Jag har en tendens att se fördelarna med främlingar, då de inte brukar avbryta läsningen lika mycket som människor man känner väl kan göra. Man har ju en vana att fråga ens vänner om saker man undrar över, vilket kan vara ett störandemoment i läsesammanhang.

Ute eller Inne

Vid bra väder ute och varm årstid, alla gånger i princip, förutom kanske vid läggdags. Sommaren tillbringar jag ofta i solen eller skuggan när jag läser. Utomhus får man frisk luft och världens bästa bakgrundsljud i form av sjungande fåglar och vid stranden, alla badljud. Är det kallare och mörkare årstid är inne absolut att föredra. Med täcke, filt och ibland tänder jag ljus.

Hemma eller Borta

Hemma är ändå hemma. Borta bra och hemma bäst, som man ju brukar säga…

 

Enkäten är hittad hos Massor av ord.

One thought on “Hur jag vill ha det när jag läser…

Kommentera gärna!

