Tematrio med vampyrer

Vampyrer. De där varelserna som liknar oss människor och kan framställas på så olika sätt i litteraturen. Blodet för att överleva, kommer vi dock aldrig ifrån. Jag är ju lite vampyrbiten, som jag sagt förut. Jag är förälskad i vampyren som gestalt, och tycker både om den onda, klassiska vampyren, som den goda, moderna… Jag tror därför att Lyrans Noblessers Tematrio passar mig ganska bra. Förutom en tematrio, kommer jag faktiskt lägga upp några extra tips att tillgå…

1.

Jag får nog nästan utnämna Twilight Saga till en av mina största vampyrförälskelser i litteraturträsket än så länge. Stephenie Meyer fångade mig bra med Twilight, New Moon, Eclipse och Breaking Dawn. Bella påminner mig om hur jag ser på mig själv, som lite klumpig och  jag känner mig ibland osäker till mitt eget utseende. Särskilt när jag var i Bellas ålder, kan jag tillägga. Att Edward är vampyr och Jacob som är flockmedlem och förvandlas till varg, gör inte historien mindre intressant. Inte minst då Bella har känslor för dem båda på ett eller annat sätt.

Jag var så delad till mina känslor för Jacob och Edward. Och jag höll på att förgås då Bella deppade, eller av egna känslor för Edwards och hennes förening. Jag vill inte säga för mycket, men så tror jag ju att ganska många har en ganska bra koll på Twilight Saga vid det här laget. Jag fick veta en hel del om filmen på bio nu på bussen, bara för ett tag sedan.

Det här är en kärlekshistoria, där både goda och onda vampyrer inryms, men bilden överlag gör en kanske mer förälskad i vampyren än rädd, i vilket fall. Det kittlar att tänka sig ett evigt liv, samtidigt som det gör ont att inse hur ont det kan göra på samma gång. Personligen är jag kanske mer förälskad i Jacob, men har gärna Edward i tanken för den sakens skull.

2.

Lite oväntat föll jag för Théophile Gautiers Den döda älskarinnan. Den är skriven 1836. Det är en novell, och jag kan liksom inte säga att jag trodde att jag skulle tycka att en berättelse om en prästvigd på 1800-talet skulle locka så mycket. Men det gjorde den. Det är egentligen en novell i novellsamlingen med samma namn, och den är enligt mig väldigt läsvärd.

Vampyren i berättelsen är Clairmonde, oemoståndlig och vacker som få. Romuald faller för Clairmonde och vet att han kommer svika gud i handlingsförlamningen som hon bjuder honom. Han kan inte stå emot hennes dragningskraft som är starkare än kärleken till gud. Det är en ganska vemodig kärlekshistoria enligt mig, där Clairmonde står för den attraktiva vampyren som lever på en älskares blod. Slutet är så vemodigt, sorgligt och på något sätt vackert.

3.

Jag vill också nämna klassikern Dracula av Bram Stoker. Igen. Jag kommer nog aldrig att tröttna på att nämna den då och då. Det är här den obarmhärtigt onda vampyren gestaltas, och jag tycker att det är svårt att inte ryckas med i berättelsen, även om det är lite av en omställare att komma in i språket som en 1800-talsroman kan medföra. Jag tror dessutom att jag gillar den klassika vampyren, just för att den skapar mer känslor som är motstridiga och då Dracula faktiskt inte alls är den där attraktiva förföraren som vampyren kanske mest känns igen som i många modernare tappningar idag.

Jag bekantade mig med vampyren som en snällare version av djuriska Dracula. Och den första Dracula jag fick lära känna var F. F. Coppolas Bram Stokers Dracula på film. Och den Dracula är enligt mig en betydligt mer kärleksfull och känslobejakande vampyr, än den man möter i boken. Det är befriande att inte få en hunsad bild av den klassiska vampyren, vilket jag ändå känner att Dracula ger. Sedan är det alltid kul att se hur manliga och kvinnliga karaktärer gestaltas i äldre romaner, och ibland kan det också vara en vetenskap i sig att luska på vem som kommer dö och vem som kommer överleva, inte minst i Dracula, som lätt kan sammankopplas med psyket och den här tidens psykologi.

Annars kan jag ge lite andra vampyrtips:

I am Legend. Författad av Richard Matheson. En väldigt bra vampyrroman, som väcker känslor och återfinns på min blogg här. Det är en sådan berättelse som jag absolut inte ångrat att jag läst varken på orginalspråk, eller som jag ångrar att jag lagt lästid på. Har man sett filmen, nästan bör man läsa boken. Inte minst för att jämföra innebörden av titeln I am Legend, som enligt mig skiljer sig åt.

Sedan tipsar jag också om boken nedan. Författar av John Ajvide Lindqvist – Låt den rätte komma in. Jag går därför inte in på vidare detaljer. Ni kan bara kika in föregående blogginlägg.

En annan bok jag fascineras över, men inte egentligen kan bestämma vad jag har för känslor inför, är The Vampire Tapestry av Suzy McKee Charnas. Man vet inte ens om Dr. Weyland är vampyr eller inte. Det är förvirrande och historien är uppbyggd i form av fyra berättelser där den röda tråden, eller den gemensamma nämnaren är just vår vampyrliknande Dr. Weyland. Är han den enda av sitt slag? Är han vampyr? Frågorna kan göras många…

Ännu en bok i vampyrgenren som återfinns i min bokhylla är Mörkervarelser. Harlequin ligger bakom boken som är en samling med tre vampyrberättelser av författarna Charlaine Harris som förknippas med True Blood-serien, samt Maggie Shayne och Marilyn Tracy. Harris berättelse är den som lockar mig allra mest…

Sedan ligger En vampyrs bekännelse av Anne Rice absolut inom ramarna för vampyrberättelsen. Den är läsvärd om man orkar ta sig an en berättelse med mer filosofisk karaktär och med ganska tänkvärda tankar om hur moral kan eller inte kan sammanföras med vampyrism. Vill man läsa mer, kan man återfinna ett inlägg i min blogg här. Filmen med Brad Pitt i rollen som Louis återfinns också i det inlägget.

Jag har annars läst Guillermo del Toro och Chuck Hogans två första böcker i deras vampyrtriologi. Jag är en av dem som tycker att böckerna är bra. Släktet och Förgörelsen heter böckerna, varav jag väntar på sista boken i svensk översättning. Jag säger inte så mycket mer om böckerna, mer än att vampyrerna skiljer sig en del från den klassiska, även om de är monster…

9 thoughts on “Tematrio med vampyrer

  1. Mia Hansén skriver:

    Tack för tips! Jag lägger till novell i Att läsa listan. Har du läst Carmilla och Den fjortonde bruden? Jag blev förvånad när jag fastnade för något hos både, Carmilla kanske perspektivet och Den fjortonde bruden magin tror jag. Tapestry hade jag väldigt svårt för, inte min typ av bok, åtminstone inte på engelska vilket brukar va svårare, och Legend har jag ännu inte läst. Resten är de bästa 😀

    • ielinashylla skriver:

      Jag ha hört talas om Carmilla, men jag har inte läst den än! (: ”The Vampire Tapestry” är ganska svår att komma in i, men den ingick i min sommarkurs nu i somras så jag bet ihop och tyckte ändå att jag gillade boken i efterhand i och med perspektivet jag fick! (: ”I am Legend” tycker jag är jättebra!

  2. Sofia i Bokmilaskogen skriver:

    Oj, så mycket bra tips jag fick om vampyrböcker nu. Du verkar väldigt beläst i genren. 🙂 ”Dracula” bara måste jag läsa. Har sett lite olika filmversioner genom åren, men det räknas ju inte. ;P Tycker även att novellen om Clairmonde verkar väldigt spännande!

    • ielinashylla skriver:

      Jag är hyfsat beläst… Jag har liksom avtalat med mig själv att gå kurser där jag kan läsa mer i genren vampyrer också, så jag har på ett sätt tvingat in mig lite. (: Men det finns riktigt bra böcker faktiskt!

  3. Sigrid Drakhjärta skriver:

    Den Döda Älskarinnan har stått i min bokhylla ett bra tag utan att jag tagit mig tid att läsa den, kul att se att jag inte är den enda som läser utländska 1800-tals noveller 🙂 Intressant det du skrev om Dracula. Personligen tyckte jag att det var ett stort minus att Dracula är så ”tom”. Han har liksom ingen personlighet, och då blir det lite mindre läskigt tycker jag. Kul att se tips på vampyrböcker jag inte hört talas om tidigare (The Vampire Tapestry), annars brukar det ibland kännas som om man kan alla vampyrböcker fast man inte ens läst dem 🙂

    • ielinashylla skriver:

      Hm. Jag är nog beredd att hålla med om Draculas tomhet, även om jag inte reflekterat över den sådär jättemycket. Hur som helst tycker jag att han ofta är en motpol till dagens modernare vampyrer. (: ”The Vampire Tapestry” är väldigt speciell måste jag säga. Det är verkligen som fyra berättelser i en bok, fast det går i kronologisk ordning om man fokuserar på Dr. Weyland. Det tog ett tag för mig att komma in i den, men jag är glad att jag läst den! (:

Kommentera gärna!

