Förlorad ängel

Jag har precis läst ut Becca Fitzpatricks andra bok om Nora, Förlorad ängel. Första boken Fallen ängel, tyckte jag verkligen om, men här är det som att jag gillar boken, men kanske inte lika skarpt.

Något jag omedvetet irriterade mig på var vissa av dialogutväxlingarna som kändes lite väl overkliga i och med att jag känner att man inte pratar hur som helst med människor man knappt känner, men det var bara på något enstaka ställe sådär.

Annars gillar jag att boken innehåller oväntade tvistar då och då, och när man kanske minst anar det. En blir också lite komisk mitt i det allvarliga, emellanåt vilket jag tycker är befriande. Vee och Nora, som ju är bästa vänner, har en alldeles speciell relation. Jag gillar att de både är lika och olika och att de i princip alltid vet att de har varann.

Patch som numer är skyddsängel och Noras pojkvän, är varken den ena eller det andra väldigt länge… Det skapar en hel del ovisshet och spänning, samtidigt som man kan känna igen den tuffa perioden som Nora måste gå igenom, där hon fortfarande älskar Patch, men blir osäker på vem han egentligen är och om han egentligen är värd henne… Det är ju trots allt en del han inte säger om sitt liv, vilket både gör henne osäker och sårad. Att han sedan börjar umgås med Marcie Millar, gör inte precis det hela mindre komplicerat, då hon bekant är Noras och Vees fiende snarare än vän från skolan… Hon är dessutom den där tjejen som ofta utmanar, och ser till att hon får vad hon vill ha, vilket inte gör att Nora ser med blidare ögon på Patch…

Historien är förvirrande i och med att Nora inte direkt vet vad som är sant och falskt, eller vem hon kan lita på. Jag rycktes med väldigt bra nu mot slutet och läste mer än hundra sidor i gårkväll… Scott, som är Noras barndomskamrat flyttar dessutom tillbaka till hennes trakter, och vem eller vad är han? Och är han verkligen så farlig som Patch säger?

Jag längtar ändå efter att få läsa tredje boken. Yes, oh yes.

2 thoughts on “Förlorad ängel

Kommentera gärna!

