Det händer NU

Jag har faktiskt aldrig läst Sofia Nordin innan. Varför? Kan jag undra såhär nu i efterhand. Den känslan är i och för sig fin att känna. Då har man gillat boken, tagit den till sig och tyckt att författaren är bra och läsvärd.

Språket är lätt, känslorna känner man igen, oavsett vad man har för sexuell läggning. Jag åkte själv tillbaka i tiden till högstadiet och kände igen högstadiets miljö, och jag tror nog faktiskt att jag försökte applicera min gamla högstadieskola på Stellas och Sigrids…

Jag är inte förvånad att boken blev Augustnominerad till bästa ungdomsbok, 2010, även om den inte fick priset. Den är verkligen läsvärd och jag får en sådan där bra känsla i magen av att känna att kärlek, är alltid kärlek, oavsett om det är mellan tjej -kille, eller tjej – tjej som  i det här fallet… Detsamma måste gälla kille – kille.

Det här en en fin berättelse om ungdom, kärlek, förvirring över hur man ska bete sig, rädlsan för att misstolka, övertolka, allt det där som har med analysen av situationer att göra. Vad betyder saker? Tolkar man in hintar eller inte? Vad betyder korta ord i ett sms? Egentligen..? Det är också en berättelse om att ”komma ut”, precis som Dagens Nyheter citeras: ”En ´komma ut´-roman som får berätta hur det kan vara. Också.”

Det är precis vad ungdomsromanen handlar om. Att vara ung, kär och kanske liten galen… För Stella är rädd att förstöra något om hon berättar sanningen? Kanske ska hon låtsas att hon gillar killar eftersom det verkar mer okej? Ska hon ens fortsätta testa det där med killar när hon är galet kär i Sigrid?

Det är en fin berättelse, men behandlar också det svåra med att vara homo, som Stella själv kallar det, eller lesbisk. Och det som Stella brottas mer än det faktum att hon är kär i en tjej, är att det råkar vara Sigrid, hennes allra bästa kompis!

Jag gillar väldigt mycket Stellas tankar, och vid ett tillfälle skriver hon att det verkar vara okej och inne att vara homosexuell på 2000-talet och resonerar:

”Det är förresten idiotiskt, tycker jag. Hur kan någonting sånt vara modernt? Det är ju bara något man är, man kan inte direkt köpa det på H&M.” (sid. 88-89).

Jag rekommenderar boken, som ligger på 249 sidor.

3 thoughts on “Det händer NU

Kommentera gärna!

