Breaking Dawn, Part 1

Yes, jag är en av dem som sett filmen på bio. Hade inte en av mina kompisar frågat mig, hade jag egentligen tänkt vänta på att filmen kommer ut. Jag har läst böckerna i Twilight-serien, och känner inte att jag bara måste. Men nu blev det alltså så att jag gick och såg den, igår 20.20 på Filmstaden i Jönköping…

Och vad ska jag säga? Filmen var bra, men boken är bättre. Det är ju ändå saker som man aldrig riktigt kan ta med när man sammanfattar en bok, även fast de i det här fallet har valt att i alla fall satsa på att göra sista boken till två filmer, del 1 och del 2. Det händer ju ändå en hel del i sista boken, så det tycker jag har varit ett mycket bra beslut… Huvuddelarna finns ju ändå där i historien, och jag upplever en del komiska inslag i filmen, som är ganska befriande och som jag inte anar i böckerna. Det skulle kanske kunna störa mig. Men det gör det inte.

Man skulle kunna komma in på Team Edward-, Team Jacob-fejden om man skulle vilja. Och jag har ju alltid tyckt mer om Jacob än Edward och hade haft väldigt svårt att förlåta Edward för hans bortvaro i New Moon. Men har man läst hela serien, kan jag plötsligt ändå förstå att det som borde och varit förutbestämt att hända, ändå händer.

I somras läste jag en distanskurs i vampyrlitteratur. Vi skulle läsa första boken, och när jag satt och skrev på min lilla slutuppgift, eller uppsats i kursen, så snubblade jag över Nils Ahnlands bok om vampyren i bok och film. Ahnland är bibliotikarie och boken heter Odöd, blek och hungrig. Det kom flera ”aha” när jag läste boken, då han verkligen tar upp både det bra och det dåliga med olika böcker och filmer. Han problimatiserar bok, film och försöker göra det på ett ganska rättvist sätt ändå. Allt blir ganska personligt skrivet, men det får man kanske också räkna med att det blir.

Vad det gäller Twilight-serien tog han upp en del saker som jag inte alls tänkt på eller reflekterat så mycket över. När jag läste böckerna, kan jag ju säga att jag slukade alla fyra böckerna på väldigt kort tid, och kanske inte låtit dem smälta ordentligt egentligen heller. Men jag tycker böckerna är riktigt bra, även om nu Ahnland såg saker jag liksom inte alls observerat eller tänkt sådär märkbart mycket på.

Han tar bland annat upp hur missvisande Bellas och Edwards förhållande kan visa sig vara för ungdomar. Det han reflekterar över är att Edward nästan inte lämnar Bellas sida alls och är väldigt överbeskyddande. Han säger att det kan ge fel signaler till tonåringar som befinner sig i ohälsosamma förhållanden som liknar Bellas och Edwards förhållande. Han tar bland annat också upp smekmånaden Bella och Edward åker på, där Bella faktiskt skadas fysiskt av Edward och får blåmärken med mera. Detta kan också ge fel signaler till ungdomar i ohälsosamma förhållanden, där misshandel är en del av vardagen, menar han då…

Jag har liksom inte sett den här biten alls. Han pratar om vad som kan vara problematiskt om böckerna appliceras på andras verklighet. Han påstår inte att Stephenie Meyer uppmuntrar till misshandel, att stanna kvar i ohälsosamma förhållanden eller så. Det han menar är att det kan finnas baksidor med berättelser som appliceras från fiktion till verklighet och vardag.

När det kommer till scenen då Bella och Edward upptäcker blåmärkena, tycker jag att den delen beskrivs mer ingående, och nästan lite värre i boken än den bilden man får av filmen…

Jag förstår vad Ahnland försöker säga, och jag är glad att han någonstans gett mig bredare perspektiv på hur man kan analysera böcker. The Twilight Saga är en vampyr- och kärleksberättelse. Det är klart att all spänning, alla hot och alla omständigheter gör att Edward är överbeskyddande, att Bella tycker det är en trygghet och som gör att blåmärkena inte blir så stora i en jämförelse med döden…

Filmen var bra! Musiken återkopplade till första filmen, då Bella och Edward först träffades. Jag är i efterhand ganska glad att jag blev medlockad att se filmen i alla fall. Jag glömmer dock alltid bort att det är väldigt speciellt att faktiskt gå på bio och se en storfilm. Det är alltid någon som pratar rakt ut, det är alltid någon som får sms (fast man ska stänga av mobilerna), det är alltid prassel och knaster på grund av tilltugg, men igår tyckte jag ändå att det mesta var lite sådär mysigt. Man är en stor grupp, som ser samma film, för att man vill se den!

10 thoughts on “Breaking Dawn, Part 1

    • ielinashylla skriver:

      Ja, fast så är det alltid stundvis mer eller mindre bra eftersom han är lite personlig. Men jag tyckte den var läsvärd och gav lite perspektiv! Det kan behövas ibland! (:

  1. Sofia i Bokmilaskogen skriver:

    Va, bor du också i Jönköping? =)

    Jag har också funderat på Bella och Edwards ohälsosamma förhållande… Tyvärr kan det nog vara så att många unga tjejer får fel uppfattning om saker och ting. Twilight-böckerna innehåller ju rätt så ålderdomliga mans- och kvinnoroller.

    Hihi, jag gillar också Jacob bäst. Han är enda anledningen till att jag överhuvudtaget har sett filmerna. =P Men jag väntar på DVD:n! Det är ju så dyrt med bio. =(

    • ielinashylla skriver:

      Jajamän. Jönköping bor jag i sedan jag började lärarutbildningen…

      Ja, det är faktiskt ett ganska viktigt perspektiv att ändå ta in tror jag. Och som du säger är det mans- och kvinnorollerna också, och hela genltlemanneidealet hos Edward som faktiskt inkluderas i förhållandet…

      Bio är dyrt, ja. Men jag har inte gått sedan i våras, så tänkte att det kanske trots allt var dags nu! (; (:

Kommentera gärna!

