Nyckelbarnen

Igårkväll slog jag ihop Sara Kadefors Nyckelbarnen vid halv tolv. Jag hade bara ett par sidor kvar efter att ha läst i pauserna på det jag kikade på på TV mellan åtta och elva…

Och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag tror jag gillar boken, men tycker också att den är väldigt speciell. En viss hemlighet i boken, kunde jag liksom inte riktigt få rätsida på, för jag fick så blandade känslor innan man visste vad som var vad… Som att jag inte riktigt kunde koda av genren…

Läraren i Nyckelbarnen, Maggan, får mig bara att må dåligt och skämmas över att det finns lärare som kanske inte passar sitt yrkesval, då hon hela tiden bestämt sig vem som är ond och god i klassen och är väldigt hårdhänt och elak mot Leo som har svårt att sitta stilla. Det är hur Siri ser det i alla fall…

Och när det gäller rektorn… Jag blir bara irriterad.

Samtidigt är jag irriterad på Siri, Linn, Leo och också Nizar för vad de ägnar sig åt på fritiden. Ja, det är klart att barn leker, testar gränser och gör dumma saker ibland tack vare att de försöker hitta en gemenskap eller något spännande. Men jag mår lite dåligt nästan över hur Siri ganska lättvinnligt går med på det ena och det andra buset… Och även om hon är sur på sina föräldrar, så blir jag lite ledsen över hur hon beter sig…

Ja, boken väcker en del känslor… Faktiskt.

Läsvärd? Döm själva…

3 thoughts on “Nyckelbarnen

Kommentera gärna!

