Lucka 2: Försvinnanden

Bakom lucka 2, fredagen den 2:a december, återfinns ett citat från Försvinnanden av Jodi Picoult.

”Jag räknar inte får. Jag räknar dagar.
Jag ber inte till Gud, jag köpslår med Gud.
Jag gör en lista på allt jag har tagit för givet, för jag har alltid trott
att jag skulle ta tillgång till de här sakerna.
Kött som kräver kniv för att delas. Kulspetspennor. Kaffe med koffein.
Ett barns hejdlösa skratt. En fjärils dans.
Pappersarbete.
Kolmörker. Snömoln.
Total tystnad.
Dig.” (sid. 128).

Jag älskar Jodi Picoults förmåga att verkligen peka på etik och moral. Svårigheten. Hon får oss att fråga oss själva vad som är rätt och fel. Historien hon målar upp, sätter en i  situation där man måste avgöra om det som är fel, kanske ine kan vara rätt ibland..?

Ett boktips, och författaretips helt klart!

2 thoughts on “Lucka 2: Försvinnanden

Kommentera gärna!

