Dubbellucka: Linas kvällsbok 1 och 2

Ja, eftersom jag kom hem idag istället för igår (missförstånd mellan mig och moster), så bjuder jag på lucka 10 och 11 i en dubbellucka! Jag väljer att citera Emma Hambergs Linas kvällsbok. Både ettan och tvåan. Jag blev eld och lågor när jag läste första boken, och insåg att det kommit en tvåa… Sen är jag ju svag för Emma Hamberg sedan hennes Kärlek och sex-bok som jag köpte i tonåren… Och alla fina bilder!

Linas kvällsbok:

”Jag är ju en sån meningslös människa. Vad är det för mening med mig? Vad fyller jag för funktion? Absolut ingen jävla funktion alls! Jag fyller upp hålet i klassen så vi är tillräckligt många. Jag fyller tönthetskvoten i kompisgänget, så de andra verkar coola. Jag fyller min pojkvän med skit.” (sid. 83).

Linas kvällsbok 2:

”När jag gick i nian och låg hemma och var okysst brukade jag läsa Harlequinböcker. De var så romantiska att bladen ibland krullade sig, och där det var riktigt krulligt brukade det stå saker som ”han åt upp hennes hand med sina ögon” eller ”när han tittade på henne kände hon sig naken” eller ”han tog av henne plagg för plagg – med blicken”. Alltså, nu har jag förstått. Harlequinromaner är inte påhittat romantiskt bjäbbelibjäbb, de är dokumentäta skildringar av livet.” (sid. 88).

Jag gillar Emma Hamberg. Och Lina…

One thought on “Dubbellucka: Linas kvällsbok 1 och 2

Kommentera gärna!

