Lucka 15: Matmagasinet

Denna torsdag, den 15:e december, hittar vi Matmagasinet. Jag bjuder på ett citat i form av ett recept och rekommenderar verkligen tidningen som är fylld av både lättare och svårare recept. Det finns att ta av för alla…

RIS-PANNACOTTA

Tid: ca 30 min + 1 natt i kylen

6 dl vatten
150 g okokta risgryn
1 nypa salt
1 liter vispgrädde
(ev laktofri)
ev 2 tsk apelsinblomsvatten eller
juice från 1/2 apelsin
1 vaniljstång delad på längden
1 msk socker
TILLBEHÖR
kanel
GARNERING
ev kanelstänger som garnering

GÖR SÅ HÄR
1.
Koka upp vatten i en stor kastrull. Lägg i riset och en nypa salt och koka sakta under lock i 12 min. Kör riset i matberedare till en slät puré.
2. Koka upp grädden i samma kastrull tillsammans med apelsinblomsvatten, vaniljstång och socker. Ta upp vaniljstången och skrapa ner vaniljfröna i gräddblandningen. Rör i rispurén och koka upp under omrörning på svag värme i 10 min.
3. Häll upp pannacottan i portionsskålar, täck med plastfolie och låt det svalna något. Kyl sedan ner över natten. Strax före servering: Pudra på lite kanel och garnera ev med kanelstänger.” (sid. 11, nr 12 december 2011).

Julkänsla tycker jag att efterrätten ändå doftar, även om julkänslan inte riktigt innfinner sig hemma hos mig, när snön lyser med sin frånvaro. Jag vill ha pudervit snö som signalerar jul, december och lite stämning.

Kommentera gärna!

