Lucka 16: Solstorm

Åsa Larssons första roman Solstorm citeras fredagen den 16:e december.

Och det vart afton, och det vart morgon, den första dagen

När Viktor Strandgård dör är det faktiskt inte första gången. Han ligger på rygg i Kraftkällans kyrka och ser upp genom de enorma takfönstren. Det är som om ingenting finns mellan honom själv och den mörka vinterhimlen ovanför.” (sid. 7).

Har man endast sett filmatiseringen av Solstorm tycker jag absolut att man ska läsa boken. Jag tycker inte filmen gör boken rättvisa alls. Det är nästan så att jag skrattade när jag såg filmen. Inte rätt reaktion direkt då det handlar om en deckare…

Jag tycker faktiskt annars att den här boken är den bästa av Åsa Larsson.

3 thoughts on “Lucka 16: Solstorm

  1. Monika skriver:

    Jag såg filmen först och tyckte den var rent dålig. Sedan råkade jag få tag på boken och numera är Åsa Larsson en av mina favoriter. ”Man ska inte döma boken efter filmen”, det skulle kunna vara ett nytt ordspråk 🙂

Kommentera gärna!

