Lucka 21: 1408

Bakom lucka 21, återfinns Stephen Kings novell 1408, en av novellerna i samlingen Allt kan hända.

”Tvärtom. Det finns inga spöken i rum 1408, och har aldrig funnits några. I ett öde hus eller ett gammalt slott skulle jag tro att er kelntrogenhet faktiskt kan skydda er. Men i rum 1408 kommer det tvärt om att göra er mer sårbar. Gör det inte, mr Enslin. Det var därför jag väntade på er ikväll, för att be er, vädja till er att inte göra det.” (sid. 367).

Ett reafynd är vad boken är då den nästintill var gratis. Jag köpte den i februari för några år sedan. Och jag läste novellen efter att ha sett filmatiseringen som bokomslaget pryds av. Novellen är faktiskt någon av de enda novellerna jag tycker om i samlingen som består av 14 berättelser, och filmen är faktiskt ganska bra.

Den är ganska klassisk, skrivet på ett mörkt sätt och man blir irriterad av tanken på att mr Enslin ska bo på hotellrummet när det är så uppenbart att han inte borde… Visst låter det som serverat för skräck eller rysare?

2 thoughts on “Lucka 21: 1408

  1. Swedish Zombie skriver:

    Det här förbryllar mig, måste jag säga. Varken novellen eller filmen är bra, tycker jag. Filmen är rentav usel. Är den inte det? Genomfånig idé och det blir dessutom bara långdraget och ännu mera fånigt.

    Jag ber verkligen om ursäkt för min gnälliga ton, men jag förstår helt enkelt inte.
    Enlighten me, please! =)

    • ielinashylla skriver:

      Jag gillar ju inte Stephen King särskilt mycket, eller har kommit för mig att riktigt gilla någongting av honom. ”1408” var något som faktiskt gick att smälta och jag tycker att filmen är okej/bra, men som sagt ganska klassisk någonstans… Jag tar inte illa upp av andras åsikter. Det är bara bra att tycka och tänka! (:

Kommentera gärna!

