Sankta Psyko

Theorin, Theorin, Theorin… Johan. En nyupptäckt stjärna på min författarhimmel. Mammas stora favorit om man bortser från Mari Ljungstedt. Och mamma har pratat gott om de tre böckerna som skrivits i Ölandskvartetten. Och av mig från bokmässan fick hos samma Sankta Psyko som jag läst nu, med hans autograf och ett tillägnande mamma Ulla.

Och boken var bra! Riktigt bra enligt mig! Jag känner lite John Ajvide Lindqvist-tendenser, och ett mysigt virrvarr av att inte veta vad som är som det verkar och inte. Jag älskar att överraskas för att allt tar vändningar här och där som inte är helt väntat eller rent av oväntat. Det gör att man slutar lita på någon… Till och med huvudpersonen Jan.

Theorin skapar ett snyggt väv mellan nutid, och två dåtider. Den ena dåtiden då Jan jobbade på förskolan Lodjuret och en dåtid då han träffade Rami på Bangen…

Jag var hela tiden rädd att barnen skulle ta skada av att träffa sina psykiskt instabila föräldrar i Jans nutid på förskolan på Sankta Patricia. Som blivande lärare var jag mestadels koncentrerad på den biten. Tänk om, tänk om… För jag visste liksom inte om det var nyttigt eller inte för små barn att eventuellt påverkas av vad föräldrarna som är intagna gjort eller sagt. Därför satt jag och var livrädd när Jan för första gången jobbar natt med en elektronisk barnvakt inne hos barnen… Tänk om han upptäcker att de smider konstiga planer, drömmer mardrömmar eller något annat otäckt… Visst att jag hade fel… Men det visade sig vara ganska nervpirrande emellanåt utan mina egna rädslor och fantasier.

Och Alice sedan. Alice Rami. Anledningen till varför Jan egentligen söker jobbet på Sankta Patricias förskola där barnen går då de har föräldrar som är intagna… Han vill komma närmare Alice som sägs vara en av de intagna… Hon var hans första kärlek, den som påverkat hans liv och hans livsval… Alice som han tror ligger bakom fyra egengjorda mörka berättelser som återfinns i barnens läslåda… Och Alice, som han kallar sin icke-existerande flickvän som hans mamma väntar på att han ska presentera…

Och slutet… Bör ej nämnas såklart, men ligger lite och skaver, på ett bra sätt och med någon grötig fråga eller två som hänger i luften… Jag är den som är för slut som får en att tänka eller undra, snarare än sitta med alla svar eller en ”så var de lyckliga i alla sina dagar”-känsla…

Frågan är vad jag kommer tycka om prisbelönta Nattfåk jag kommer läsa om litet?

8 thoughts on “Sankta Psyko

  1. Monika skriver:

    Det är riktigt spännande att läsa all olika åsikter om den här boken. Själv har jag inte läst den, men jag hoppas Tomten kommer med den. Läsa den kommer jag i alla händelser att göra. Jag har läst de två första i Ölandskvartetten och Nattfåk tyckte jag riktigt mycket om.

    • ielinashylla skriver:

      Jag har hört att den här skiljer sig mycket från ”Ölandskvartetten”. Det är därför jag är rädd att jag kanske gillar den här boken, men inte hans kvartett… Det lär vi märka. Jag hoppas såklart att jag kan ta hans eventuella olika författarröster! (:

  2. Sofia i Bokmilaskogen skriver:

    Jag har mestadels läst negativt inriktade recensioner av denna bok, så det var roligt att höra en annan åsikt också! =) Jag har inte kommit igång att läsa något av Theorin än, men hoppas att det blir av snart. God Jul!

    • ielinashylla skriver:

      Jag har också läst mycket negativt. Men jag är inte färgad av honom och hans kvartett än och gillade den här boken för att den överraskade mig. God jul, Sofia! (:

  3. Maritha skriver:

    Jag gillade kvartetten, men denna bok överraskade mig verkligen på ett positivt sätt! Jag tycker att det känns som att Theorin har hittat hem, från att bara ha nosat lite på skräcken innan så tar han steget och blommar ut för fullt!

    • ielinashylla skriver:

      Åh! Jag hoppas att jag tycker om ”Nattfåk” som jag tänkt ta mig an efter ”Flickan från ovan”… Jag gillade verkligen ”Sankta Psyko” och blev väldigt glad att jag läste den efter alla om och men om vilken bok man ska och inte ska läsa härnäst… (:

Kommentera gärna!

