Lucka 24: Allt för min syster

Jodi Picoult återfinns bakom sista luckan, och lucka 24, med Allt för min syster. Det var med den här boken hon vann mitt hjärta.

”Jag däremot föddes i ett mycket speciellt syfte. Jag är inte resultatet av en flaska billigt vin eller en fullmåne eller ögonblickets kåthet. Jag föddes för att en forskare lyckades koppla samman min mammas ägg med min pappas spermier och skapa en specifik , värdefull genetisk kombination. (…) mitt lilla embryo-jag var speciellt utvalt för att jag skulle kunna rädda min syster Kate.” (sid. 15).

Jag älskar som sagt Picoult för att hon verkligen ställer etik och moral på sin spets.

Och det är redan julafton. Snart är till och med dagen till sin ända. Jag fick inte ett endaste hårt paket som visade sig vara en bok. Men familj och släkt vet att jag är så glad i böcker att det kan vara käsnligt att köpa något jag pratat om ifall, ifall jag ändå gått och gjort ett impulsinköp ändå…

Hur som helst fick jag en låda som föreställer en bok. Perfekt för en bokälskare… Och pengarna jag fått sitter heller inte helt fel, eftersom en del av dem skulle kunna bytas in mot livs levande böcker.

Och mitt bokpaket i julklappsbytet ligger antagligen och bara väntar på mig… Och där ligger ju åtminstone två pockets.

6 thoughts on “Lucka 24: Allt för min syster

    • ielinashylla skriver:

      Åh! (: Den har jag inte läst, men i alla fall hört talas om… Jag tycker hon är riktigt intressant och skriver riktigt bra! Jag älskar att hon vrider och vänder på det här med etik och moral lite. Visar att det inte är så himla okomplicerat eller självklart alla gånger… Fortsatt god jul själv! (:

    • ielinashylla skriver:

      Jag gillar ”19 minuter” och ”Försvinnanden” väldigt mycket av det övriga i Picoult väg som jag läst. Men jag har varit dålig på att läsa Picoult nu på ett tag. Det nyaste är ”19 minuter”… Hm, hm… Kanske dags snart igen?

  1. Jessica skriver:

    Håller med, 19 minuter är riktigt bra! Det finns en om amishfolket också, minns nu inte vad den heter…. men den är också bra! Sedan har jag sett att det finns flera titlar av henne på engelska, ej ännu översatta, men gillar man att läsa engelska så är det ju fritt fram!

Kommentera gärna!

