Flickan från ovan

Flickan från ovan är ett sant second hand-kap. Verkligen! Tänka sig att få tag på en pocket i nyskick för endast 10 kr. Och ett kap som dessutom varit en positiv överraskning. En bok med ett innehåll som inte liknar många andra böcker jag läst och som fått mig att falla pladask. Underbart!

Det skulle kunna falla. När man som läsare kastas rakt in i vetskap om Susie, att hon är död, i någon slags himmel och vi dessutom vet exakt vem förövaren är, som lurat henne, varit en granne, våldtagit henne, brutalt mördat och styckat… Men det faller inte. Det håller. Det stör inte alls.

Det stör mig heller inte att Susie, som är flickan från ovan, berättar lite virrvarrigt om minnen, dåtid, nutid på jorden där hennes familj kämpar för att överleva utan henne, och detsamma gäller två av hennes vänner… Fast det är en salig blandning av dåtid och nutid och en blandning av det som händer på jorden utan Susie, och vad som händer i hennes värld och himmel, så blir det en bra kompott. Det är trovärdigt eftersom hon berättar, och berättande är inte regelrätt. Eftersom det är en monolog, så kan vi heller inte bryta in med frågor eller be Susie sakta ner farten på berättandet eller hoppandet mellan nutid och dåtid, vilket jag helt och hållet köper.

Det är poetiskt emellanåt, och jag får känslan av att språket flyter och med det blir berättandet lite magiskt, samtidigt som man känner av allvaret eftersom det handlar om något av det tyngsta här i världen – död och att lära sig leva utan någon. I det här fallet är det än värre eftersom endast en armbåge återfunnits av Susie, tillsammans med stora mängder blod. Kan man leva med det som förälder, bror eller syster? När frågorna är så många och man egentligen aldrig återfunnit en kropp att verkligen sörja över att ha förlorat.

Det är så vackra, sorgliga detaljer i boken. Monopolpjäsen, skon… Påskliljorna. Årdagen till Susies försvinnande. Ruths dikter… Samuel och Lindsey… Susies pappas anteckningar, hans anteckningsbok…

Jag måste hitta en rättvis plats åt boken i min bokhylla. Tack Alice Sebold!

3 thoughts on “Flickan från ovan

  1. Sofia i Bokmilaskogen skriver:

    Jag läste den här boken på spanska för en massa år sedan och kommer ihåg att jag gillade den skarpt. Jag håller med om det poetiska! 🙂 Har du sett filmen? Jag tycker att den speglade boken på ett väldigt bra sätt! God fortsättning! 😀

    • ielinashylla skriver:

      Åh, på spanska dessutom. (: Nej, jag har inte sett filmen. Bara hört talas om den. Min kompis som älskar boken bad mig läsa först, kolla sedan. (: God fortsättning på nya året! 😀

Kommentera gärna!

