Min topp fem, 2011

Min topp fem, består till största del av böcker jag läst sedan bloggen startade i augusti 2011, men jag har heller inte läst oerhört mycket skönlitteratur bredvid kurslitteraturen eftersom jag innan saknade motivationen jag behövde, trots att jag älskar att läsa.

Fastän året som gått bjudit på en del motgångar och sorgliga stunder, så har 2011 varit ett bra år. Jag har lyckats skriva ett första utkast på en roman, tack vare NaNoWriMo. Jag har skrivit en C-uppsats som ska finputsas nu 2012. Jag har börjat fylla och möblera om i bokhyllan och till och med rensat ut en hel del böcker som inte behöver bo där. Dessutom har jag nu i mellandagarna målat om min lilla skriv- och läshörna i min stora hall och bokhyllorna och skrivbordet ser plötsligt många gånger mer lockande ut än innan. Underbart.

Min topp fem, 2011

Utan inbörders rangordning är:

Sankta psyko av Johan Theorin

En av de mest positiva överraskningarna i år. Jag gillade boken väldigt, väldigt mycket och jag tycker som sagt att den tenderar att gå lite åt John Ajvide Lindqvist-hållet i sättet att skriva.

Boken är spännande. Innehåller en hel del vändningar som inte jag riktigt var beredd på och jag är ganska fullkomligt förälskad.

Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld

Den här boken gillade jag skarpt. Jag tipsades om författaren i min kreativt skrivande-kurs i och med att en av lärarna tyckte att det vore något läsvärt då jag själv är inne på att skriva ungdomsromaner.

Jag gillade språket, karaktärerna… Det var inte så krussidulligt, lätt eller svart på vitt, vilket jag tycker passar riktigt bra. Och jag bara älskar inledningen i boken…

Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist

Man kan först och främst falla lite för inledningen till boken. Jag tycker annars att trots att boken är den mest realistiska, med enstaka orealistiska inslag, så håller den måttet bra. Man kanske har fallit för Ajvide Lindqvists inslag av vampyrer, zombier eller liknande och därför blir besviken på flickorna som har huvudrollerna i boken, men jag blir faktiskt inte besviken.

Jag tror att den här och Låt den rätte komma in är de två böcker som står mig närmast av författaren.

Frost av Maggie Stiefvater

Vilket utan tvekan är min nya förälskelse i Twilight-anda, men enligt mig, kanske till och med bättre. Jag har inte läst fortsättningen, men kommer absolut göra det 2012.

Sam är nog dessutom den karaktären som jag är mest imponerad av 2011 eftersom jag kanske, kanske kan erkänna en liten crush… Berättelsen är dessutom än mer dramatisk än många andra liknande berättelser, eftersom det är osäkert om kärleken kommer hålla i och med att varulvar inte kan behålla sin människoskepnad hela sitt liv och Sam är i riskzonen från att aldrig komma tillbaka.

Flickan från ovan av Alice Sebold

Ja, tänka sig att december skulle erbjuda mig två böcker som jag inte kan släppa.

Den här boken är som sagt riktigt bra, fast vissa förutsättningar hade kunnat visa sig peka på motsatsen. Men det håller. Håller, håller, håller! Jag vet vem mördaren är, jag får följa mördade Susie och hennes familjs kamp att försöka överleva utan henne och utan att veta vart hennes kropp finns.

Poetisk och unik…

Jag tänker inte länka i inlägget, men böckerna återfinns i Min bokhylla, samt som Lånetips. Man borde också kunna söka i sökfältet på min blogg om man vill läsa mer om vad jag skrivit om böckerna.

Må 2012 bli ett gott läsår!

4 thoughts on “Min topp fem, 2011

    • ielinashylla skriver:

      Jag tror att jag får paketet imorgon. Jag fick en mystisk avi. (; Men tyvärr är jag bortrest tills nästa vecka så kan inte hämta ut det förrän då. Nyfiken på vem du kan vara och vad som kan finnas i paketet. (: (;

Kommentera gärna!

