Årets första tematrio…

Bokliga löften, är ämnet för Lyrans Noblessers första tematrio 2012. Jag tänkte att jag kopierar den fina bilden som används i Lyrans första tematrio för året.

Jag har funderat en del på vad som skulle kunna bli bokliga löften 2012. Jag vill inte sätta upp för jobbiga mål då jag tror att det kan förpesta läslusten istället för att ge den en skjuts eller en lätt liten klackspark. Jag vill tänka rimligt och kanske också lite roligt, alternativt nyttigt. Men vart hamnar jag då?

1. Utmaningar

Jag har tänkt att jag ska fullfölja de utmaningar jag tar mig an. Just nu betyder det att det finns två utmaningar att fullfölja 2012: Den nordiska utmaningen och Den Prisbelönta utmaningen. Jag har också tänkt läsa Ondvinter som är vinterns bok hos Beas bokhylla. Det kommer mera. Det har jag absolut på känn.

2. Klassiker

Jag vill läsa ett antal klassiker. Jag vet inte hur många som kan vara rimligt. Men gärna mer än fem stycken 2012. Minst fem stycken kanske jag skulle kunna säga, men väldigt gärna fler. Bara i bokhyllan bor för närvarande olästa Emma av Jane Austen och också Sagan om ringen-triologin. Även om klassiker kan vara tunga i vissa fall, då kan man få ut en hel del vad jag har upptäckt i svenskakurserna jag läst på högskolenivå…

3. Det jag är så oerhört nyfiken på

Men ska jag ta mig an en boktolva? Eller ska jag koncentrera mig på det som faller på? Just nu är det så mycker jag vill. Läsa böcker som jag är nyfiken på av för mig okända författare… Ska jag läsa de där böckerna som jag bara är så hejdundrans nyfiken på oavsett känd eller okänd författare? Ska jag läsa mer engelska böcker? Ska jag läsa allt jag kan av Johan Theorin till exempel? Nu när jag bara i natt läste 200 sidor i Nattfåk?

Ja, det råder en del oreda i området böcker och författare jag är nyfiken på. Kanske låter jag det vara ganska ospecifierat, eller så testar jag att sätta upp lite mål. Jag får helt enkelt se.

4 thoughts on “Årets första tematrio…

  1. Hundöra skriver:

    Jag har precis köpt Ondvinter under bokrean. Är väldigt nyfiken på boken. Har dock inte förstått om andra boken i serien är ute eller vad den heter?

    • ielinashylla skriver:

      ”Eldbärare” är andra, och tredjeboken ”Förbundsbryterskan” finns också ute som jag förstår det. Däremot tyckte jag inte så mycket om boken, men hoppas att ”Ondvinter” kan vara något för dig! (:

Kommentera gärna!

