Prisbelönt utmaning: Nattfåk

Förälskelsen i Johan Theorin som författare bara fortsätter. Den rullar på. Jag var ju lite orolig att jag inte skulle komma att gilla hans kvartett eftersom jag hört av så många att hans Sankta Psyko skilde sig mycket från den. Men jag är inte besviken. Jag är bara lycklig.

Nattfåk är precis som den kallas, en blandning mellan deckare och spökhistoria. Och jag tycker det är en riktigt bra kombination. Jag gillar stämningen som boken ger. Jag tycker också att personskildringarna känns trovärdiga och särskilt Joakims person och alla hans sätt att hantera saker då en närstående faktiskt går bort i början av boken. Det är inte konstigt att han ibland verkar manisk, verkar tappat livsgnistan eller prioriterar konstigt eller glömmer bort det en pappa aldrig ska glömma – ens barn. Jag skulle nog till och med våga påstå att Joakim egentligen är väldigt stark…

Spökhistorierna och sägnena om deras Ölandsdröm och gård, den är klockren. Den ger tröst åt Joakim som aldrig trott på det övernaturliga, men nu är helt beredd. Fyrarna… Andarna… Och med sägnena kommer ett hopp om att andarna kanske faktiskt kommer tillbaka vid jul…

Det är nog egentligen en sådan där bok man inte skulle skadas av att läsa en gång till. För att se nya saker, nya djup och få fler insikter i vad som egentligen hänt, vad man egentligen läst, med mera, med mera… Bara när jag pratade med mamma hade vi uppfattat två helt olika detaljer i slutet. Båda har rätt, men vi har ändå missat varsin detalj… Spännande!

8 thoughts on “Prisbelönt utmaning: Nattfåk

    • ielinashylla skriver:

      Ja, en spökhistoria med himla bra atmosfär uppbyggd! ”Sankt Psyko” är såklart lite annat, men jag gillade som sagt både ”Nattfåk” och ”Sankta Psyko”, även om jag verkligen blev positivt överraskad av den sistnämnda. (:

  1. Ulrika skriver:

    Sankta Psyko är Teorins bästa sedan ”skumtimmen”. Jag tycker det kändes som om det var bra att han lät ölandsromanerna vila ett tag. Sankta Psyko är nåt helt annat 🙂

Kommentera gärna!

