Mina mål 2012

Nu har jag fastställt bokliga löften, eller mål, för 2012. Det har blivit en hel del bollande och efter att ha bestämt att jag inte ska försöka vara för specifik, men ändå ha lite att försöka uppnå, så känner jag att 2012 verkligen kan bli ett bra år. Vi får se hur det går, men jag är positiv.

  • Jag ska läsa minst 5 stycken klassiker.
  • Jag ska fullfölja utmaningar jag åtar mig.
  • Jag ska pricka av minst 12 för mig okända författare.
  • Jag ska innan 2013 anländer läsa minst 50 skönlitterära böcker sammanlagt.

Just nu har jag börjat knåpa ihop en boktolva à la Enligt O. Och hittills ser listan ut som följer:

Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, då jag är så himla nyfiken och sugen på Cirkeln. Jag har även Suzanne Collins på listan, med tanke på Hungerspels-triologin. Jag har Veronica Roth på listan då jag hört mycket gott om Divergent.

Marianne Fredriksson står med på listan med Simon och ekarna i tankarna. Ester Roxberg är jag nyfiken på, tillsammans med Åsa Anderberg Strollo, när det kommer till ungdomsförfattare jag hört mycket om, men inte läst något av… Jonas Hassen Khemiri har jag varit nyfiken på sedan den dagen i gymnasiet han kom och föreläste i Eksjö. Andreas Roman har jag snappat upp på rysarfronten, tillsammans med zombieförfattaren Max Brooks. L. J. Smith har jag skrivit upp, då hon faktiskt står för bokserien som jag så flitigt följer på TV – The Vampire Diaries.

På klassikerfronten står Jane Austen, som jag av någon anledning inte läst. Men nu har jag ju Emma i hyllan. Joseph Sheridan le Fanu står också på listan med Carmilla.

Allt som allt tolv namn på listan hittills… Kanske blir den längre än så. Men tolv för mig okända författare ska läsas 2012. Indeed!

5 thoughts on “Mina mål 2012

  1. Mia Hansén skriver:

    Mycket på din lista kommer bli toppengött! Max Brooks Världskrig Z läser jag nu, den är riktigt bra. Har inte direkt mycket att jämföra med i Zombie-kategorin, men den är verkligen så bra som den verkar!

    Carmilla var väldigt väldigt annorlunda och jag gillade den! Lätt och snabbläst, alltför dock, om jag inte minns fel.

    Sist, Khemiri, oj. Har du inte läst Montecore än så har du tur. Khemiri är verkligen min favoritförfattare, det fattas bara att han börjar skriva skräck och poesi så behöver jag inget mer!

Kommentera gärna!

