Julklapp 2012?

Yes. För mig och två kompisar blev det julklappsbyte i fredags. Vi hade tänkt byte julklappar redan innan julafton, men jag fick en dunderförkylning och var tröttare än tröttast dagen vi hade bestämt, så nu blev det julklappsbyte i fredags istället. 2011 fick jag inga böcker i julklapp. Inte en enda. Men jag har köpt tre böcker för 99 kr på cdon för julklappspengarna. Böckerna presenterar jag vid ett annat tillfällde eftersom den sista boken kommer lite senare än de andra två.

Vi hade bestämt oss för att investera i seriösa julklappar på samma bokstav – bokstaven ”K”. Prissumman låg på varsin femtiolapp. Jag köpte ett litet kaffekoppskit med tillhörande fat och själv fick jag karameller och en kokbok. I tredje paketet återfanns en kopp, kolor och en kokbok. Jag hade många halvförvirrade idéer i huvudet, vilket det visade sig att alla tre hade haft. K, som i kalorier, kvadrat, katt, krimskrams… Men kopp, kola, karamell och kokbok, känns som bra julklappar på ”K”. Med detta fick jag rent tekniskt också en bok i julklapp. En kokbok.

Soppa, bröd och dessert

Jag satt och bläddrade i min kokbok här om natten när jag inte kunde sova. Jag vill testa en del av dem helt klart. Det är så inspirerande bilder och det gör ju inte saken sämre. Valnötsbröd, nässelsoppa, svampsoppa, är bara några av de recepten som dyker upp och de är dessutom kategoriserade så att recepten återfinns säsongsmässigt. Från sportlov till vintermat. Jättesnygg och fräsch design.

Maria Törnblom är författare och hon argumenterar bra för vad det är som gör soppa och bröd till den smidiga vardagsmaten, såväl som den perfekta lyxmaten. Vissa recept innehåller ingredienser från grunden och andra innehåller redan färdiga ingredienser som brödblandningar att köpa direkt i affären och bara tillsätta några extra tillbehör för att göra det lilla extra. Med det passar det både den grundliga och den lite latare matlagaren.

Jag är så glad över julklappen. Karamellerna råkar inte existera längre. De försvann någon gång mellan fredag och lördag, men asken är inte slängd ännu. You are what you eat – Sweet as sugar. Den asken funderar jag på att klippa till som bokmärke att ha i de sötare receptböckerna…

Kommentera gärna!

