Ondvinter

Anders Björkelid är författaren bakom Ondvinter som är första delen i BERÄTTELSEN OM BLODET. Inuti boken är det Anders Björkelid som gjort alla illustrationer och det måste verkligen förstärka känslan att det är hans bok. Det är vad jag tänker bara sådär generellt.

När det kommer till språket och berättandet hade jag jättesvårt för boken till och med sidan 81. Jag klarar inte av att Björkelid blandar vi-perspektivet med Sunia och Wulf som han och hon, när det är så klart att han menar att Sunia och Wulf är detta vi. Jag blir galen på perpektiven som för mig blandas utan någon direkt logisk anledning. Jag väntade jättelänge på att vi:et ändå skulle visa sig vara några andra än Wulf och Sunia, men så är det inte. Jag förstår dock senare att det här kan vara ett medvetet val att markera att Wulf och Sunia står varandra så nära som tvillingar att de blir ett vi – men jag hade jättesvårt för det här sättet att skriva. Hade jag inte läst boken för att kunna diskutera den senare på Beas bokhylla, hade jag inte fortsatt, utan antagligen lagt ifrån mig boken för all framtid. Boken är Beas och Saras ”Vinterns bok”.

Eftersom att resten av boken sedan fortsätter med Sunias jag-perpsektiv, så känner jag på ett sätt att man hade kunnat starta boken i precis det perspektivet utan problem. Och om teorin om vi-samhörigheten stämmer, borde vi:et komma tillbaka senare i boken vilket det inte gör…

Fantasy brukar jag inte ha något emot, men den här boken faller mig inte riktigt i smaken. Kanske delvis på grund av mitt lilla inre krig med bokens perpsektivberättande som störde mig något fruktansvärt i början av boken. Eftersom att boken inte är något speciellt kommer jag inte att fortsätta läsa böckerna i Björkelids serie. Tyvärr…

Och jag kommer inte säga så mycket mer om boken, som diskuteras närmare i februari på Beas och Saras blogg. Den 12:e om jag inte misstar mig.

5 thoughts on “Ondvinter

  1. Hundöra skriver:

    Jag var jättesugen på att läsa den här boken, men nu blir jag nästan tveksam. Dock är det ganska intressant med ett vi-perspektiv för det tror jag inte jag har prövat tidigare.

    • ielinashylla skriver:

      Andra kanske klarar av det perspektivet och jag hade nog också gjort det om vi:et bara inte blandats upp med han och hon. Testa och se vad du tycker, ta mig tusan! (:

Kommentera gärna!

