Strindberg, och två till…

Lyrans noblesser har i samband med August Strindbergs födelsedag (igår) öppnat upp en ny tematrio. Man ska berätta om tre stycken svenska klassiker man gillar, med eller utan Strindberg. Eftersom jag läst en Strindberg, hamnar han på listan, trots att jag hade ett sjå att komma in i boken… Sedan har jag faktiskt kommit fram till två namn till – en kvinna och en man.

1.

Hjalmar Söderberg. Första namnet värt att nämnas blir Söderberg. Jag tycker att Pälsen är en riktigt läsvärd novell. Jag minns att jag inte all förstod den i gymnasiet och ettan när jag kom i kontakt med den som först, men alla bitar föll på plats när jag läste den igen 19+ i ålder. Jag tycker Söderberg skriver med mycket känsla och Historietter innehåller både större eller mindre större pärlor till noveller, där Pälsen verkligen är väl förtjänt sitt goda rykte.

2.

August Strindberg. Det enda jag på allvar läst av Strindberg är vad som brukar kallas hans genombrottsroman, Röda rummet. Jag hade som sagt lite svårt att komma in i boken först. Både i berättandet och i alla olika perspektiv. Men när jag väl landade i det, måste jag säga att jag tycker att även denna roman är en riktigt läsavärd bok. Det krävs ju trots allt en del tålamod somliga gånger att ta sig an klassiker. Och Strindberg är en väldigt god berättare.

3.

Fredrika Bremer. Bremer fångade mig i Familjen H*** med klipska replikeringar. Hon skildrar en kvinnas vardag i den övre klassen. Giftemålets betydelse särskilt för kvinnan av lägre status, männens betydelse och litteraturen som uppenbarligen är ett samtalsämne med jämna mellanrum som verkar tyckas vara mest ämnat männen enligt männen själva… Jag använde faktiskt två replikeringar i min uppsats i svenskan från Bremers roman, där båda citaten handlade om just litteratur. Tack, än en gång, Bremer!

2 thoughts on “Strindberg, och två till…

Kommentera gärna!

