För att inte kunna glömma!

Jag glömmer så ofta bort att skriva upp författarnamn eller på allvar boktitlar, serietitlar och annat viktigt när jag egentligen borde. För sedan kommer ett litet vakum av glömska och allt det där är bara bortblåsat. Så nu blir det en önskelista, som också kan ses som en brasklapp till mig själv, med författarnamn boktitel med tillhörande bild, som jag verkligen, verkligen skulle vilja läsa inom en snar framtid…

Först och främst måste jag skriva upp Amanda Hellberg. Jag hörde talas om Styggelsen någon gång 2008 genom svt, och sedan dess har jag velat läsa boken, men liksom bara glömt av att den finns och inte kunnat komma på titeln, eller författarnamnet. Jag tackar för gott författande från Hellbergs sida eftersom jag nu åter har snubblat över hennes namn i samband med alla lovande ord om hennes senaste Tistelblomman. För frågan är när jag annars hade snubblat över hennes namn? Ja, jag har snubblat över Döden på en blek häst som titel någon gång, men liksom inte förrän nu gjort den riktiga kopplingen!

Sedan hörde jag som först talas om Sara Stridsberg genom tv4. Detta var innan jag på allvar börjat upptäcka bokbloggarnas värld, och det här var första gången jag satt hemma riktigt förkyld och uttråkad på flera år och helt enkelt bara började kolla på Malous morgonpass som gick efter nyheterna under vardagarna. Det fanns ingen bättre på TV och det var tydligen i samband med att det börjat susa om Darling River. Skådespelaren Eva Rexed läste ett stycke från boken med sådan inlevelse och kontakt med språket att jag hoppades att Malou skulle låta henne läsa hela boken. För min del hade det varit skitsamma om det tagit flera dygn… Jag blev alldeles förtrollad. Men skrev jag upp författarnamn och titel? Nix. Fast här kom jag i alla fall ihåg titeln, mest för att jag lagt ordet ”darling” på huvudet den dagen… Men det var det enda som kom med då.

Så nu tänkte jag också passa på att skriva upp författare och titel på nästa omsusade bok i bloggvärlden – Felicia försvann av Felicia Feldt. Alla verkar har blivit gripna, tagna och sorgsna över att ha fått ta del av Felicias barndomsskildring som är allt annat än ljus och sockersöt. Jag är säker på att jag också kommer reagera, men jag vill ändå veta… Och den här gången gör jag rätt. Jag skriver upp titel och författare. Fastän den här boken kanske borde vara lätt att minnas – namnet i titeln och på författaren är av förklarliga skäl Felicia… Men kommer jag komma ihåg det utan att skriva upp det? Var inte så säkra…

7 thoughts on “För att inte kunna glömma!

  1. Mia Hansén skriver:

    Jag avgudar Stridsberg, Drömfakulteten, svärta och så skickligt språk! Skrev också precis upp Styggelsen, ha ha. Använder mig av mobilens noteringar när jag skriver in och sedan försvinner de till boktipset.se och dess Vill-läsa hylla! Eller till biblioteket i bästa fall 😉

  2. Linnea skriver:

    Jag både vill och vill inte läsa Felicia försvann. Det är som att den har blivit så omtalad att jag har tappat intresset. Den är säkert bra och gripande, men närmast söndertjatade böcker lever sällan upp till förväntningarna. :/

    • ielinashylla skriver:

      Jo, det kan jag delvis hålla med om. Men samtidigt var det det som hindrade mig att läsa ”Harry Potter”-serien som jag älskat senare… Men det tog alldeles för lång tid innan jag kom dit pga att jag inte ville läsa något som var sååå på tapeten… (det är svårt det där).

  3. Erika skriver:

    Jag läste ”Döden på en blek häst” i februari förra året och gillade den mycket så nu har jag skrivit upp Tistelblomman på min önskelista till födelsedagen 🙂

Kommentera gärna!

