Cirkeln

Grattis!

Nej, det har heller inte undgått mig att Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har fått Bokbloggarnas litteraturpris. Omedvetet har jag läst Cirkeln väldigt passande på ett sätt i och med att den lästes ur igårkväll med en katt vid fötterna, täcket värmande omkring kroppen och lampan med fokus på sista 100 sidorna… Och jag tycker att författarna är mycket väl värda priset!

Cirkeln

Cirkeln är en bok helt i min smak. Jag var lite nervös ett tag att jag inte skulle tycka att den levde upp till mina förväntningar i och med att det är svårt att ibland läsa böcker med rätta glasögonen på om man hört för mycket positivt om den och därmed brassar på förväntningarna mer och mer. Men trots alla förväntningar tyckte jag att boken levde upp till dem utan tvekan. Det känns jätteskönt!

Jag gillade karaktärerna och känner mig någonstans som Minoo. Jag tyckte det var jättejobbigt när de två första karaktärerna gick bort och kämpade lite med känslosvall med jämna mellanrum medan jag läste. Det är bra betyg enligt mig. För det säger verkligen mycket om karaktärbeskrivningarna och hur jag kan leva mig in i deras situationer med mera…

Häxor. Bergslagen och Engelsfors. Skolan som en plattform för ondska och mörk magi. Vem kan man lita på? Och inte lita på? Sägnena om en utvald som kan kämpa mot det onda… Och en utvald som snarare visar sig omfatta flera utvalda. Alla med sina personligheter, som skapar distans där det kanske snarare borde finnas en stark tillit och ett samarbete… Som upplagt för spänning, konflikter och förändring! Bra upplägg och jag bara längtar till Eld.

Jag kan redan nu ana tendenser till personutveckling hos de kvarstående karaktärerna och mot slutet måste jag nog också säga att jag började gilla rektorn också… Den känslan var lite oväntad genom boken fram tills just då…

Jag har försökt att inte säga för mycket…

Två författarnamn bockas av i boktolvan på en och samma bok. Jag vet inte om man får göra så, men jag misstänker att fler än tolv av författarnamnen jag har skrivit upp kan komma att läsas. Så jag tänker att det kanske ändå jämnar ut sig i slutändan.

Jag kan också avslöja att tre pockets betsälldes samtidigt från cdon, där Cirkeln var den ena, och de andra två består av The Vampire Diaries – två i en:  Uppvaknandet och Kampen av L. J. Smith och Stolthet och fördom och zombier av Jane Austen och Seth Grahame-Smith. L. J. Smith står med i boktolvan, detsamma gäller Jane Austen, även om jag tänkt läsa Emma före den här blodigare tappningen av en klassiker…

3 thoughts on “Cirkeln

Kommentera gärna!

