I min bokhylla – I

När turen har kommit till bokstaven ”I” har jag inte fler titlar än två i min bokhylla just nu. En av dem är oläst. Och den andra befinner sig rent tekniskt på villovägar då den varit utlånad i snart över ett år till en kompis. Självklart är det den sista titeln och boken en av de böcker jag verkligen älskar. Jag hoppas boken hittar tillbaka snart …

I…

… som i I am Legend.

Richard Mathesons I am Legend är en av de mina klassikerälsklingar. Det är den boken som är på villovägar. Jag valde att köpa och läsa den på engelska, ett val jag inte ångrat. Jag hade sett filmen före jag läste boken, och det är otroligt hur annorlunda jag ser på filmen efter att ha läst boken. Jag hade ju inte ens fattat att varelserna i filmen faktiskt var vampyrer – inte förrän jag såg filmen igen efter att ha läst boken och såg tecknen – läs mer här. Boken är så mycket dystrare och hemskare på många sätt och den ger uttryck för något speciellt som jag inte återfunnit i många böcker – just det här totalt hopplösa. Och titeln kan man ju tolka på olika sätt tack vare bokslutet och de två sluten i filmen (den valda och det alternativa).

I am Legend är helt klart ett boktips!

Annars bor Dan Browns I cirkelns mitt i min bokhylla. Jag har inte blivit sugen på att läsa den än, och inväntar suget efter denna typ av litteratur, som inte alltför ofta infinner sig nu för tiden.

Däremot är jag sugen på att i sommar läsa lite klassiker i vampyranda eller i alla fall övernaturlig eller fantastisk anda. Jag har några idéer på vilka klassikerna skulle kunna tänkas vara.

2 thoughts on “I min bokhylla – I

  1. Eli skriver:

    Jag har velat läsa I am Legend hur länge som helst! Jag måste verkligen göra det. I cirkelns mitt kan jag däremot inte rekommendera, men jag är verkligen oerhört trött på Dan Brown..

Kommentera gärna!

