Sommarbalkongen …

image

Idag efter lite morgonplugg bestämde jag mig för att inte hitta några ursäkter för att komma hem tomhänt vad det gällde blommor och frön till balkongen. Jag har spindelfobi, men lyckades ändå städa balkongen rejält eftersom jag har bestämt mig för att försöka ta till vara på sommarsolen morgontid för första gången på två år. Det är först nu jag har anledning då detta är första sommaren jag har fått sommarjobb i Jönköping och inte behöver åka hem till mamma och pappa. Rädisa, sallad och tomat väntas dyka upp. Petuniorna får försöka hålla sig väl med mig och penséer är sådda inför nästa vår. Det blev mycket mer hemtrevligt på balkongen bara med blommorna som tillför färg och ombonadskänsla. Att veta att det snart kommer upp annat grönt gör inte saken sämre. Och särskilt inte då det är ätbart. Det gör inte ens något att jag redan vet att tomaterna kanske inte alls kommer upp då jag sår sent …

Dessutom kom Vi Läser äntligen med posten. Jag hade tänkt plugga och städa lite innan jag sätter mig med det första numret jag någonsin läst av Vi Läser. Det är tillika tidning nummer ett i min helårsprenumeration och en sen födelsedagspresent till mig själv.

Jag hoppas att min sommarbalkong kan bli en läshörna och en balkong där man vill äta sin frukost och njuta av solens morgonstrålar. Jag hoppas också att mina frön blir grönsaker och att jag trots allt har lika gröna fingrar som mamma har …

8 thoughts on “Sommarbalkongen …

  1. Maritha skriver:

    Jag har också exakt samma projekt för min sommarläsning. Har dock inte kommit längre än att köra iväg den gamla julgranen som stod där..:/ Imorgon är jag ledig, och ska försöka ta tag i resten!

  2. Sofia i Bokmilaskogen skriver:

    Vilken underbar balkong! Förstår att det blir mycket härlig läsning där. Trots att jag är inbiten Jönköping-bo lyckas jag dock inte känna igen vyn. 😛
    Själv måste jag också pimpa min balkong inför sommaren. Den har fått nytt brädgolv och blivit ommålad, så nu fattas det bara lite sköna balkongmöbler och ett parasoll mot solen, om man ska läsa länge. Du har inget tips på sköna och inte alltför dyra stolar/bord? Helst i ett lättskött material också. 🙂 Hoppas att tidningen var bra också!

    • ielinashylla skriver:

      Bakom busken på bilden skymtar Huskvarna! (: Jag bor på Österängen nämligen, precis på gränsen mellan Jönköping – Huskvarna. Så tar jag några steg åt Huskvarna till när jag ska ut, så är jag verkligen i Huskvarna. (;

      Åh! Vad nice! Jag köpte mina möbler efter mycket om och men på Rusta förra året. Jag valde några som är lättskötta på så sätt att det inte är mycket detaljer och stolarna går att fälla ihop. Annars är det lackat trä men miljövänligt …

      • Sofia i Bokmilaskogen skriver:

        Haha, ja då kan vi ju nästan vinka till varandra. ^^
        Tack för tipset, ska kolla in Rusta! 😀
        P.S. Nu ligger recensionen av ”Den lille vännen” uppe!

  3. elinswayoflife skriver:

    Vad härligt med balkongen Elina, det ser så fint ut! Jag tycker du ska köpa lite mysiga trädgårdslampor eller kulörta-lyktor-slingor (som en gammaldags dansbana) och pimpa med hihi 🙂 Älskar dig ❤

    • ielinashylla skriver:

      Jag har en blå lykta hängandes som ser lite ensam ut ibland. Kanske att jag tar mig an ditt råd. (; Det dumma är att det är betong överallt och att grannen är väldigt flitig med att fimpa cigaretter över blomlådan med mera … Men jag ska se vad jag kan göra med balkongpimpandet – kanske är det lite mer lyktor som behövs. (: Älskar dig, Elin! ❤

Kommentera gärna!

