Einsteins fru

Liv Strömquist öppnade upp mina ögon för feministisk, politisk och aktuell serieteckning genom Hundra procent fett. Glimten hade Strömquist i ögat samtidigt som statements gjordes. Nästa tur jag tog till biblioteket bjöds endast Prins Charles känsla i hennes namn. Detta seriealbum försökte jag läsa från sida ett och framåt, men kunde bara inte relatera till, känna igen mig i i någon nivå eller knappt skratta åt, vilket ledde till en besvikelse. Och då kikade jag ändå på de flesta serieteckningarna för att inte gå miste om något.

image

Nu är jag där igen! Jag är tillbaka på ruta ett med efterdyningarna av Einsteins fru. Andan från Hundra procent fett är tillbaka. Statements och tankar ventileras på ett befriande ironiskt och någonstans självdistansierande sätt. Det är fler historiska kopplingar än min första förälskelse à la Strömquist, längre seriebitar, till viss del fler oskyldiga men klart starkare åsikter och med det lite mindre vardagsbekymmer. Kärnfamiljen verkar dock vara ett ”bekymmer” av detta vardagligare slag.

Fastän linjerna är rakare och Liv Strömquists teckningar är mer perfekta än föregående förälskelse, så gillar jag att ord som är felstavade/felpåbörjade/tillbakatagna… Eller hur det nu må vara – markeras över med den svarta penna Strömquist tecknar med. Nemas problemas om läsaren ser att perfektionen inte är ett faktum. Mycket befriande för mig som läsare (särskilt eftersom jag själv lider av felstavningskomplex) …

5 thoughts on “Einsteins fru

  1. Mia Hansén skriver:

    Har inte läst Prince Charles känsla, men har precis avslutat 100% fett och Einsteins fru. Helt genialiskt, Liv Strömqust galet bra. Det är rakt på och ilsket, precis som jag vill ha det! Ja till liv får bli nästa lästa. Planerar ett större inlägg med mina favoritfeminister, det blir svårt men roligt att reda ut kärleken till deras serier 🙂

    • ielinashylla skriver:

      Jag diggar verkligen ”Hundra procent fett” och ”Einsteins fru”, och måste också ta mig an ”Ja till liv”. Hon är helt i min smak och väcker ett intresse för olika frågor genom serierna! Det inlägget ser jag fram emot! (: Jag hoppas det dyker upp!

Kommentera gärna!

