Låt de gamla drömmarna dö – novellen

Nu har jag läst novellen som är en fortsättning på Låt den rätte komma in men främst är en fristående och alldeles egen novell där Oskar och Eli mer är skuggvarelser ur ett förflutet och som tack vare omständigheterna kring Blackebergsmorden och Oskars försvinnande har hittat varandra.

image

Det är svårt att beskriva novellen, även om jag håller med Ajvide Lindqvist om att hans slut inte är som filmsluten. Jag gillar det olycksbådande som ändå lämnas kvar hos en framför allt i den amerikanska filmatiseringen, trots att jag egentligen gillar den svenska bättre. Och det här slutet är hoppfullare även om det är olycksbådande på sitt sätt.

Å ens sidan gillar jag att novellen är en egen novell och inte en novell ur till exempel Oskars perspektiv. Samtidigt tror jag inte att det hade stört mig om Oskar och Eli hade varit mer närvarande i novellen, som i nuläget är full av små parenteser. Vilket å andra sidan bara förstärker vardagskänslan och till viss del suddar ut känslan av att det är fiktion …

Vi får se om jag hinner med fler noveller i Låt de gamla drömmarna dö den här gången, eller om jag lånar boken då och då som mysläsning. Den här novellsamlingen känns ganska allomfattande i spann och det verkar finnas lite av varje.

3 thoughts on “Låt de gamla drömmarna dö – novellen

  1. Eli skriver:

    Det finns många otroligt bra noveller i den här samlingen som man bara inte får missa, men sen finns det en del som jag tycker kunde skippats också. Men i det stora hela är det en väldigt läsvärd bok 🙂

    • ielinashylla skriver:

      Jag har en känsla av att så är fallet, men boken måste snart tillbaka, så jag tror det får bli en bok jag lånar hem mellan varven och läser lite i då och då. (:

Kommentera gärna!

