Min lilla grissamling

Kanske är detta ett av de minst bokrelaterade inläggen någonsin. Men bland annat Miriam på Schitzo-Cookie’s bokblogg har frågat efter lite bilder och jag tänkte lyssna på denna lilla uppmaning. Och vill man få in det bokrelaterade så kan man genom min favoritgris som vaktar mina böcker.

image

Och sanningen att säga så är grisarna inte jättemånga i min samling, men mycket älskade för det. Samlingen hade dessutom fått vara större om inte några grisar genom åren gått bort i och med att några grisar inte överlevde min barndoms lekar med dem.

image

Jag fick i år av mamma en ”majblommegris” – pimpad av mamma själv. Och mamma har även bidragit med den målade grisen (se bild 1)! Bild ett innehåller annars grisarna som överlevde min barndom och flyttade med mig när jag flyttade hemifrån.

image

Från mamma har jag också fått ”galengrisen” i virkat format som vaktar lite färgglada glas i vitrinskåpet. Den räcker ut tungan och flirtar med ena ögat. Rund och god som många andra grisar och framför allt – mjuk på riktigt!

image

Spargrisen är väl inte främmande någon och inte heller mig. Jag har två gröna grisar som bor i min hall. Den ena är min (den med mindre nos) och den andra hittade familjen och är en rest från antingen mammas eller pappas barndom. Jag är barnsligt glad för att jag fick den!

Sedan har vi min favorit, ett second hand-fynd och en riktig charmör. Kanske får han en dag en riktig korknos eftersom han saknar en just nu:

image

Jag menar – kolla bara öronen! Hur fin som helst! Uppgiften denna gris tillägnats är att vakta mina böcker vid sängen. Hittills har ingen varit och snott med sig varken böcker eller gris, så han verkar uppenbarligen göra ett himla bra jobb!

8 thoughts on “Min lilla grissamling

    • ielinashylla skriver:

      Ja, galengrisen är en rolig liten prick! (: Och glasgrisen har jag aldrig sett innan eller efter mitt kap! Jag såg den i våras och hade inte pengar på mig det första second hand-besöket. När grisen fanns kvar en veckas besök senare tackade jag min lyckliga stjärna för att ingen annan verkat vara lika griskär och förälskad som jag! (: (;

Kommentera gärna!

