The Walking Dead – Tills döden skiljer oss åt

Igår läste jag ut seriealbumet The Walking Dead – Till döden skiljer oss åt, som är volym 1 av Kirkmans skapelse. Jag har sett serien och är inne på andra säsongen med pojkvännen och jag kan hålla med om att det finns tydliga skillander i de båda versionerna, även om jag diggar dem båda.

Och detta säger jag fastän jag håller med om vad exempelvis Anna på Bokstävlarna har observerat. Det är typiskt mansdominerat i både albumet och i TV-produktionen, men samtidigt känner jag att jag likt JonnySwedish Zombie köper det någonstans i och med att världen i mångt och mycket ser ut just såhär och någonstans så köper jag det också för att min bild av USA tyvärr representeras av den här bilden ganska starkt.

Vissa karaktärer som återfinns i albumet hittar jag inte i serien, och med det vice versa. Detta gör att jag känner att det här blir två versioner av samma grundidé och det finns bättre inslag i de båda. Jag skulle till exempel vilja säga att Ricks fru är starkare i TV-serien än i albumet, och att jag nog upplever kvinnorna överlag som starkare i TV-serien (med några undantag). En scen som jag tyckte var snygg i båda versionerna är följande scen:

Jag har tänkt att pojkvännen ska få låna albumet här näst. Vi får se vad han säger om det. Men jag tycker ändå att det är en bra serie och jag gillade att kunna jämföra TV-versionen med den tecknade serieversionen. Något tilltalar mig och det är inte omöjligt att jag köper eller lånar fler av albumen i framtiden. Inte omöjligt alls, faktiskt.

Slutscenen i albumen förvånade mig dessutom, och det som sker på den sista sidan gör mig nyfiken på att ta reda på åt vilket håll serien går i jämförelse med TV-serien. Någonstans är det lite nervkittlande …

Tony Moore är mannen som tecknar, varav Robert Kirkman är skapare och manusförfattare. Jag gillar stilen på tecknandet och tycker mycket om att det är just i svart-vitt, varav framsidan på något sätt känns som en regelrätt framsida, precis som på en bok. Det gråskaliga tycker jag dessutom går hand i hand med känslan av hopplöshet, förfall och en avsaknad av en ljus framtid…

7 thoughts on “The Walking Dead – Tills döden skiljer oss åt

    • Elina skriver:

      Jaså? Intressant! Det borde jag absolut kolla in! Jag kollade vad bibblan hade för utbud – endast album nummer fyra om jag uppfattade rätt … Man skulle kunna tycka att de borde börja i rätt ända! (; ^^

Kommentera gärna!

