Kråkflickan

krakflickan[1]Ännu en deckare att älska! Först upptäckten av Kepler, och nu det här? Kan det bli bättre? Inte vad jag vet, kan jag svara väldigt ärligt. Nu ångrar jag dessutom att jag inte köpte uppföljaren Hungerelden samtidigt som Kråkflickan. Jag funderade ju på det, men kände att det skulle kunna bli jobbigt om jag inte gillade den här. Och visst hade jag rätt, men samtidigt. Tänk om…

Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist har verkligen lyckats att göra en riktigt läsvärd deckare, thriller, rysare, skräck – vad man nu väljer att benämna den som. Och de gör det så bra att jag tänker att många av de deckarna jag har läst genom åren kan släng sig i väggen.

Det jag gillar med boken är att den på ett sätt är brutal, vrickad och riktigt otäck, samtidigt som det är en välskriven roman som verkligen gestaltar något på ett äkta sätt – personligheter, förhållanden, känslor… Jag älskar huvudkaraktären Jeanette och det faktum att hon är en stark kvinna, tillika polis, och jag förstår verkligen varför hon känner som hon gör, gör som hon gör och känner verkligen med henne när hon inser att några av hennes kollegor antagligen kallar henne Janne för att hon är manlig, eller snarare har en manlig post.

Jag räknade ju ut en av skruvarna i romanen hyfsta snabbt, men känner att detta inte på något sätt stör. Jag gillar växlingarna mellan Jeanette, psykoterapeuten Sofia och perspektivet som upplevs som lite luddigt eller fragmenteriskt med tanke på hur man väljer att börja varje stycke i dessa delar… Jag tycker dessutom att det är obehagligt att höra vad Victoria berättar på inspelningarna Sofia lyssnar på, och det är obehagligt att få ta del av vissa tillbakablickar. Särskilt de med Victoria. Det mesta de gör ger effekt! Författarparet vet med detta sagt vad de jobbar med!

Hur länge ska jag kunna hålla mig borta från Hungerelden? Vem vet, vem vet…

Framsidan är ju dessutom helt fantastisk när man inser vad den har med historien att göra. Jag tycker bara den punkten fascinerar mig och jag vill ta reda på vad de andra böckerna eventuellt speglar med framsidorna. Sådant här går jag faktiskt igång lite på!

9 thoughts on “Kråkflickan

Kommentera gärna!

