När min läsning kan ta längre tid

Jag har precis insett att jag ibland tar längre tid på mig att läsa vid ett givet tillfälle:

1. När jag inte riktigt lyckas komma in och lockas av läsningen.

Detta har ibland gjort att jag pausat böcker, där en paus jag gjorde förra hösten fortfarande vilar – Anna Gavaldas Lyckan är en sällsam fågel. Men jag ska absolut ge den en chans eftersom vissa böcker bara inte går att läsa vid vissa tillällen. Det är liksom som om bakgrunden är fel, ljussättningen, atsmosfären. Det krävs en annan miljö och ett annat humör, eller kanske lite livserfarenhet extra, för att ta sig an vissa böcker. För att läsa är ju inte alltid kul eller lätt, och ändå kan man få ut någonting av det.

Men det finns även ett tillfälle till då läsningen kan ta längre tid än vad den hade behövt:

2. När boken är så mysig och bra att man nästan inte vill att den ska ta slut, man vill dra ut på läsningen.

Och det är där jag står just nu. Jag har läst över 140 sidor i Montecore, och jag vill gärna njuta och mysa lite till, så jag drar liksom ut på läsningen lite extra. Jag varvar mer än gärna läsningen med lite annan läsning bara för att jag ska slippa läsa ut just den här boken för snabbt. Jag läser till och med om vissa ställen och formuleringar bara för att förstå att det här Khemiri skriver är briljant någonstans.

Jag är den osm oftast inte gillar att slalomläsa, men nu känns det som om jag förstått vad det positiva är med just slalomläsning. Och jag vet att jag måste läsa ut Khemiri ganska snart eftersom den är bortlovad till en kompis och att jag inte kan dra ut på det i en evighet… Men ändå har jag inget emot att dra ut på det så länge det går, eller i alla fall så länge jag kan hålla emot lite också (för helst av allt skulle jag ju vilja sluka den nu, eller igårkväll redan)…

Kommentera gärna!

